3 av 4 unngår serveringssteder med uhygieniske toaletter
Toalettfasilitetene på spisesteder påvirker gjestenes helhetsinntrykk mer enn mange tror. I en ny undersøkelse* utført av Tork, oppgir 3 av 4 at uhygieniske toalettforhold gjør at de ikke vil komme tilbake.
– Enten vi skal ut for en rask matbit, eller på en fin restaurant, spiller toalettene en viktig rolle. Mange av oss ser det som en refleksjon av renholdet ellers i lokalet, spesielt på kjøkkenet, hvor hygiene er avgjørende for matsikkerheten. Derfor bør ikke bedrifter undervurdere hvor viktig opplevelsen av toalettfasilitetene er, sier Meri Wiik, kundemarkedssjef i Tork.
I undersøkelsen oppgir 73 prosent at en dårlig opplevelse på toalettet gjør at de unngår besøk i fremtiden.
Tørkepapir viktigst for gjestene
For restaurantgjester er tilgjengelighet og renhold avgjørende for en positiv toalettopplevelse. Undersøkelsen viser at tilgjengelig tørkepapir er det viktigste for gjestene (81 prosent), mens 65 prosent foretrekker lufttørker. Videre mener 78 prosent at såpedispensere er essensielt, og 74 prosent vektlegger tilgang til avfallsbeholder,
Automatiserte løsninger scorer også høyt – 73 prosent ønsker berøringsfrie kraner, og 72 prosent foretrekker automatiske toalettspylinger. I tillegg mener 68 prosent at skilt som minner om håndvask bidrar til en bedre opplevelse.
Gap mellom bedriftseieres og gjesters oppfatning av hygiene
Undersøkelsen avdekker en tydelig forskjell mellom hvordan bedriftseiere og gjester oppfatter toalettfasilitetenes hygiene og tilgjengelighet. Blant de spurte bedriftseierne mener 92 prosent at det er viktig at toalettene oppfattes som hygieniske. Samtidig oppgir 57 prosent av publikum at offentlige toaletter føles uhygieniske.
Når det gjelder inkluderende hygiene, sier 93 prosent av restaurantsjefer at de ønsker å tilrettelegge for flest mulig. Likevel oppgir kun halvparten at de faktisk tilbyr viktige elementer for inkluderende hygiene, som lett tilgjengelige vasker, skånsom såpe, avfallsbeholder, stellestasjoner og stillegående dispensere.
Inkluderende hygiene bidrar til at bedrifter kan tilby en bedre og mer komfortabel toalettopplevelse, uavhengig av helsesituasjon, fysiske evner, livsfase eller hygienebekymringer, både for ansatte og kunder.
– I serveringsbransjen sjonglerer ansatte og ledere mellom mange prioriteringer, hvor målet er å levere en positiv totalopplevelse. Derfor bør de ta hensyn til ulike behov og sørge for at toalettfasilitetene er tilgjengelig og fungerer best mulig for alle, sier Meri Wiik i Tork.
* Undersøkelsen Tork Insight Survey 2024 ble utført i USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike og Mexico, blant 6000 sluttbrukere og 900 sluttkunder.
Nylige artikler
Skal skape en ledende vinterdestinasjon på Bjorli
1 av 7 velger å feire jul eller nyttår i utlandet
Dette vil folk oppleve på reise i 2026
Høy kundetilfredshet hos SJ Norge
Christian André Pettersen og Team Norway er klare for Bocuse d’Or Europa
Mest leste artikler
Geir-Rune Larsen tildelt matkulturpris for rekruttering til restaurant- og matfag
Feir jul og nyttår i utlandet: Gran Canaria og Thailand er favorittene
Reisetrender 2026: Storbyferie, idrett og bærekraft
Air Serbia lanserer ny flyrute til Tromsø for vinterturisme
Bjorli: Ledende vinterdestinasjon med helårstilbud innen 2028