Har fylt opp 18,1 millioner kaffekopper langs veien
Rundt 240 tonn kaffe er blitt kvernet og traktet på stasjonene til Circle K i år. Innlandet skiller seg klart ut som Norges mest kaffetørste fylke.
– Kaffe er en del av reisen for tusenvis av nordmenn hver eneste dag. Folk svinger innom for å fylle koppen tidlig om morgenen, mellom møter og avtaler, på vei hjem fra jobb – og til og fra hytta, sier Jeanette Amara, kategoriansvarlig for kaffe og innsikt i Circle K Norge.
50.000 daglige kaffekopper
Totalt 18,1 millioner kaffekopper er blitt fylt fra selskapets omlag 250 betjente stasjoner i Norge i 2025. Det tilsvarer nesten 50.000 kopper hver eneste dag.
Stasjonene i Innlandet troner øverst på kaffetoppen, med et forbruk på 41,2 tonn kaffe i år. Det er mer enn dobbelt så mye som Akershus, som følger som nummer to med 21 tonn. Deretter finner vi Trøndelag på 18,6 tonn, tett fulgt av Buskerud med 17,7 tonn og Vestland med 16,8 tonn.
Stedet som selger aller mest kaffe ligger likevel ikke i Innlandet, men utenfor Drammen, i Buskerud fylke. På stasjonen Circle K E18 Lier har de ansatte traktet og kvernet 5,1 tonn kaffe i år – og fylt utrolige 276.000 kopper med kaffe.
– Kundene er ville etter trakterkaffen vår. Jeg har akkurat satt opp et nytt dobbelttårn, slik at det ikke skal bli for lange køer, forteller Renas Havar Hewb, fersk daglig leder på Lier-stasjonen.
Han avslører at han har en annen favoritt selv.
– Jeg tar alltid en svart kaffe på morgenkvisten, men utover dagen er det cappuccino som gjelder. Dagen blir ikke den samme uten, sier Hewb, som tidligere i år ble kåret til årets stasjonsleder.
Mange med årgangskopp
Selv om Circle K også selger kaffe og andre varme drikker i engangskopper, er det på selskapets kaffeavtale de store volumene er. Nesten tre av fire fyllinger skjer i «Koppen».
– Vi har hatt kaffeavtalen «Koppen» siden 2003. Avtalen gir ubegrensede påfyll gjennom hele året. Mange er innom oss både fire og fem ganger om dagen for å fylle opp koppen sin, sier Jeanette Amara.
Hun er fornøyd med at stadig flere velger å gjenbruke koppene sine fremfor å hente ut en ny hver gang avtalen fornyes. Hver tredje kaffeavtalekopp som ble brukt i 2025 var en årgangskopp.
– Vi ser at flere kjøper avtalen, men beholder koppen. Det gir mindre avfall og utslipp, noe som er svært positivt. Samtidig vet jeg at det er en del som virkelig samler på disse koppene, og som har 10-15 årganger stående på kontoret eller i kjøkkenskapet hjemme, forteller Amara.
Nylige artikler
Mandarin Oriental Wien
Heimr Collection har ansatt Chief People Officer
Kan bli skjenkestopp under Norges nattkamper i VM
Kristiansand har verdens vakreste museum
De fleste reiselivsbedrifter mener markedet er godt eller tilfredsstillende
Mest leste artikler
Dramatisk budsjettkutt truer norsk reiseliv og markedsføring
Innovasjon Norge kuttes: Norsk reiseliv mister 100 millioner
Store budsjettkutt truer Innovasjon Norges reiselivssatsing
Strawberry og CapMan forlenger hotellavtaler med store renoveringsplaner
Ekstraordinær vekst for lokalmat i storhusholdning og dagligvare