Kraftig vekst for Friele Cafitesse Hot & Cold

Friele Cafitesse Hot & Cold fra JDE Professional har fått en pangstart i markedet – og etterspørselen vokser fortsatt. Nå lanseres ny maskinoppgradering og ny meny.

– Vi ser at mange unge starter kaffereisen med iskaffe, før de gradvis også tar i bruk varme kaffedrikker, sier markedssjef Silje Lindborg i JDE Professional Norge.

Bare i mai 2025 ble det solgt 50 prosent flere enheter av Friele Cafitesse Hot & Cold enn i april. – Etter lanseringen for to år siden har salget nærmest tatt helt av. Den sterke veksten skyldes flere forhold, men særlig én faktor peker seg ut: En eksplosjon i interessen for iskaffe, spesielt blant yngre kaffeelskere – en trend som nå gjør sitt inntog også i det profesjonelle markedet, sier markedssjef Silje Lindborg i JDE Professional Norge.

Den yngre målgruppen endrer kaffevanene

Det er spesielt Generasjon Z – de født etter 1995 – som driver frem iskaffebølgen. De har vokst opp med digital tilgang, valgfrihet og fokus på smakstilpasning. Deres preferanser preger nå utformingen av alt fra arbeidsplasser til serveringssteder – og ikke minst hva slags kaffe som tilbys. På TikTok har #hotcoffee 60 millioner visninger, mens #icedcoffee har hele 6 milliarder visninger.

Ifølge Norsk Kaffeinformasjon (2024) drikker 12% av alle kaffedrikkere i Norge cold brew. Dette viser en klar økning i populariteten til kalde kaffedrikker. Og iskaffekonsumet i Norge har økt med 55% siden 2015. Denne økningen reflekterer en bredere aksept og kjærlighet for iskaffe blant norske kaffedrikkere. Iskaffe drikkes nå hele året – også i januar! Dette viser at iskaffe ikke lenger bare er en sommerdrikk, men nytes året rundt.

– Vi ser at mange unge starter kaffereisen med iskaffe, før de gradvis også tar i bruk varme kaffedrikker. Dette gjør at det totale kaffekonsumet øker – og det forlenger kaffedagen. Det er en utvikling vi ønsker å møte med videreutviklingen av Friele Cafitesse Hot & Cold, sier Lindborg.

Maskin med kaféfølelse – og fleksibilitet

Den nyeste oppgraderingen av Friele Cafitesse Hot & Cold gjør kaffeløsningen enda mer brukervennlig og visuelt tiltalende. Skjermen på maskinen har fått en ny, fristende menyutforming inspirert av moderne kaféer, med intuitive valg og bilder av drikkene.

En av nyhetene på menyen er Dirty Cappuccino – en kraftigere variant med både espresso, svart kaffe og melk, tilgjengelig som både varm og kald. I tillegg kan kunder utstyre løsningen med en sirupstasjon, som gjør det enkelt å tilby et bredt spekter av smaksvarianter, tilpasset ulike preferanser.

Et annet tydelig signal om endret kaffekonsum er melkesalget. Forbruket av melk – en hovedingrediens i iskaffe – har økt med 17 prosent hittil i 2025, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Tallene taler for seg selv. Kundene våre ønsker kaffe med variasjon, høy kvalitet, rask tilgjengelighet og laget på bærekraftig vis. Det gjelder særlig i hotell- og serveringsmarkedet, men også på kontorer, der man ønsker å tiltrekke seg og beholde unge, kreative ansatte, sier markedssjef Silje Lindborg i JDE Professional Norge.

 

Powered by Labrador CMS