Reitan Convenience restrukturerer, avvikler 70 Narvesen-kiosker

Reitan Convenience Norway, som driver kjedene Narvesen, 7-Eleven og Northland, gjennomfører en større restrukturering for å sikre en rendyrket, lønnsom og fremtidsrettet butikkportefølje. Dette innebærer at 70 kiosker gradvis vil bli avviklet fra 2026. Bakgrunnen er en vedvarende negativ utvikling i kundegrunnlag og lønnsomhet i enkelte deler av virksomheten.

Nedleggelsene gjelder hovedsakelig Narvesen på kjøpesentre, hvor kioskene har mistet mye av sin relevans i takt med endrede handlemønstre, digitalisering av lesestoff, og utfasing av spill og tjenester.

Nedleggelsene gjelder hovedsakelig Narvesen på kjøpesentre, hvor kioskene har mistet mye av sin relevans i takt med endrede handlemønstre, digitalisering av lesestoff, og utfasing av spill og tjenester. Når Norsk Tipping i tillegg avvikler sin kommisjonærvirksomhet fra 2028, vil inntektsgrunnlaget i disse kioskene reduseres ytterligere.

– Dette er en krevende, men nødvendig beslutning. Våre kjøpmenn er hjertet av vår virksomhet. Det er derfor vårt ansvar å sørge for at de har de riktige forutsetningene for å lykkes med lønnsom drift, på lokasjoner som møter morgendagens behov, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway.

Rendyrker konsepter

– I over 130 år har våre kiosker gjort hverdagen litt enklere og livet litt bedre for folk på farten. Det skal vi fortsette med, forteller Carnemark.

I tiden fremover skal Reitan Convenience Norway utvide sine kjeder, men i riktigere segmenter med tilstrekkelig kundegrunnlag, slik som flyplasser, sykehus og sentrale knutepunkt. Parallelt med dette investerer virksomheten i nye forretningsmodeller, som utrulling av ubemannede vendingmaskiner, økt satsing på hjemlevering, fordelsprogrammer og innovative partnerskap.

Videre forteller Carnemark om en rendyrking av kjedenes konsepter. Mens Narvesen skal gjøre det enklere for kundene å ta gode valg på farten, skal 7-Eleven skape spennende matopplevelser for den urbane målgruppen, som bruker byen til alle døgnets tider.

– Langs veien skal vi servere påfyll til både bilen og sjåføren. Uno-X Mobility Norge tilbyr drivstoff, lading og bilvask på våre felles stasjoner, og har ambisiøse planer for å videreutvikle både ladetilbudet og bilvask. Dessuten skal vårt nye og moderne kafékonsept, Northland, vokse videre på både flyplasser og kjøpesentre, sier Carnemark.

70 kjøpmenn og rundt 400 medarbeidere berøres

– Dette er en beslutning som tas med omtanke og ansvar. Vi har et tydelig mål om å sikre en mer bærekraftig virksomhet for våre medarbeidere, samarbeidspartnere og kunder i mange år fremover.

Restruktureringen berører 70 kjøpmenn og deres ca. 400 butikkansatte i hel- og deltidsstillinger. De butikkansatte utgjør om lag 150 årsverk.

30 av kjøpmennene driver i dag flere kiosker, og vil dermed fortsette som franchisetakere i Reitan Convenience Norway. Franchiseavtalen med de resterende 40 kjøpmennene vil etter hvert bli avsluttet.

Med færre kiosker har selskapet også behov for å justere kapasiteten sentralt, noe som innebærer at noen roller vil bortfalle på hovedkontoret.

– Vårt viktigste fokus er å ta godt vare på alle berørte. Vi jobber nå for å sikre hensynsfulle og forutsigbare prosesser for alle involverte, og gjør vårt ytterste for å hjelpe dem videre i nye roller der det lar seg gjøre, avslutter Carnemark.

Store tap

Reitan Convenience har gått på store tap de siste årene, skriver HandelsWatch. I 2024 endte resultat før skatt på minus 68 millioner kroner, og minus 188 millioner kroner i 2023. Årsresultatet endte på minus 53 millioner kroner i 2024, mot minus 147 millioner i 2023. Selskapet hadde en omsetning på 789 millioner kroner i 2024. I tillegg har Reitan Convenience Norge redusert kostnadene, fra minus 954 millioner kroner i 2023, til minus 843 millioner i 2024.

 

Powered by Labrador CMS