Hotell

125 % revpar-vekst på lillehammer

Publisert Sist oppdatert
Ungdoms-OL ga jubeltall for hotelldriverne på Lillehammer, viser tallene fra . Arrangementet ga etter sigende ringvirkninger til Hamar og Gjøvik.Gigantiske 125,3 % økte RevPAR med på Lillehammer. Og igjen var det et stort idrettsarrangement som gjorde at hotellene fikk gode dager. Ungdoms-OL ga byens hoteller en omsetning man ellers bare hadde kunnet drømme om. En snittpris på NOK 1415 minner om juli-noteringer fra en svunnen tid i Kristiansand.- Ungdoms-OL ble den folkefesten vi hadde drømt om men ikke hadde turt håpe på. Man fikk nesten litt 1994-følelse når man gikk i Storgata, sier , administrerende direktør ved . Hun kan melde om eventyrlig omsetning på Lillehammer-hotellene og ringvirkninger også til Hamar og Gjøvik. Men Haraldsen ser positive effekter langt utover én hotellmåned.- Nok en gang har Lillehammer fått vist seg frem som en arrangørby i verdensklasse. Vi har fått masse god omtale i ulike media. 71 nasjoner deltok i lekene. Vi har fått uvurderlig hjelp til å kunne selge Lillehammer som en vinterdestinasjon, der vi forhåpentligvis kan bygge enda mer på sportsarrangement fremover. Det kan også sette Lillehammer på kartet i økende grad for vinterturisme. Anlegg ble oppgradert, og renovert, noe som betyr mye for de som bor i byen og bruker anleggene til daglig. Mange nye studenthybler ble bygget til deltakerlandsbyen og dette vil selvfølgelig både NTG og Høyskolen i Lillehammer nyte godt av i mange år fremover. Det gjør oss enda mer attraktiv som studentby, med alt det positive det medfører.Stavanger havnet helt på bunnen når det gjelder hotellrombelegg i februar. 39,1 % var langt bak topplasserte Tromsø (80,1). Høyest rompris hadde Lillehammer (NOK 1415) et hav foran Bodø (973) og Oslo med Fornebu (949). Kristiansand var temmelig ensom på prisbunnen med sine 740. Pris er i denne sammenheng losjiinntekt eksklusiv merverdiavgift per solgte rom.Det var litt bedre prisutvikling i storbyene enn hva vi har sett i ganske lang tid, men kystbeltet vestover trakk noe ned.I Bergen har bortfallet av vinterferien (tas «inntil» påsken) ført til at tallene ble bedre enn ellers, og man fikk et kjærkommet avbrekk i trenden med nedgang i antall solgte rom, som man har sett siden høsten. Nå økte nemlig antall solgte romdøgn med 11,5 %, men med 10,5 % flere tilgjengelige rom og et prisfall på 4,2 % sank RevPAR med 3,1 %.
Benchmarking AllianceHRR – Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel Consulting (Tekst)Marianne HaraldsenClarion Collection Hotel HammerStavanger på bunnSe grafikk og utfyllende kommentarer i HRR 2 som gis ut i disse dager.Både i Nord-Norge og Trøndelag opplevde hotelldriverne i storbyene en svært god februar måned, se egen nett-artikkel.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS