Hotell

7000 nye hotellrom de neste 3 år

Publisert Sist oppdatert
Rundt 160 bransjefolk hadde tirsdag funnet veien til DNBs nye hovedkvarter i Bjørvika, der årets Hotellmarkedsdag ble arrangert, med bl.a. presentasjon av rapporten "". Iår publiseres rapporten for 17.gang, som vanlig er den bilag i . Det ligger et enormt arbeid bak rapporten, som er en liten gullgruve for bransjens folk og andre som vil følge med. Horwath HTL fortjener stor honnør for at de tar dette formidable løftet, år etter år.I løpet av 2013 vil det åpne ca 1600 nye hotellrom i Norge. Fra 2012 til 2016 øker antall rom med ca. 7000 (+ 9%). Flertallet av rommene kommer i de 6 største byene, der romveksten blir over 12%. Slik vekst i tilbudet krever betydelig markedsvekst. Første halvår iår var imidlertid veksten i antall hotellovernattinger i Norge totalt kun 1,2%, mens utenlandske overnattinger hadde en liten tilbakegang.Lederne for de store norske hotellkjedene er ikke bekymret for at det kan bli overetablering av hoteller. Konserndirektør i Nordic Choice Hotels, , sa på seminaret at de har langt perspektiv på sine hotellinvesteringer, minst 20 år.Det var 1102 hoteller i Norge i 2012. Mange hoteller sliter med dårlig økonomi. Ifølge "Norsk Hotellnæring 2013" hadde hele 36% av hotellene negativ bunnlinje i 2012-regnskapet. Mange av disse var distriktshoteller, men også enkelte byhoteller sliter. Kapasitetsøkningen i byene er ofte betydelig høyere enn markedsveksten.Polariseringen mellom de største byene og resten av Norge fortsetter. I perioden 2008 til 2012 økte antall gjestedøgn i de syv største hotellkommunene (de største byene pluss Ullensaker med Gardermoen) med 15,3%, mens økningen for resten av Norge kun var på 3,4%. De syv største hadde fremgang i utenlandske overnattinger (11,6%), mens resten av Norge hadde tilbakegang (-3,8%) i perioden. Utviklingen har sammenheng med veksten i de største byene.Distriktshotellene har stadig store utfordringer som følge av strukturelle endringer i markedet. Endringene har pågått noen år og ser ut til å fortsette. I møtemarkedet er møtene kortere og reiseavstanden fra de større markedene i byene til møte/konferansehotellene derfor stadig kortere. Mye av potensialet har hoteller med beliggenhet i ”timesbeltet” i eller rundt de store byene.Den positive utviklingen av nøkkeltallet «solgte romdøgn per årsverk» fortsetter. Dette måltallet er fordoblet siste 15 år til i gjennomsnitt 967 romdøgn i 2012. Det er store variasjoner rundt dette gjennomsnittet. Bed & breakfast-hoteller scorer naturligvis høyt med et snitt på 1567 romdøgn, mens fullservicehoteller har et snitt på 797 romdøgn. Tidligere internasjonale sammenligninger har vist at norske hoteller gjør det bra på dette effektivitetsmålet. Nøkkeltallet er en viktig forklaring på at norske hoteller har konkurransedyktige overnattingspriser i forhold til det meste av Europa.Den beste hotellmåneden er juni. Da er nesten 90% i pluss eller balanse. De beste hotellmånedene forøvrig er august og september. De svakeste månedene er desember og januar (over 60% underskudd). Februar og påskemånedene er også svake. Det er verdt å merke seg at 4 av 10 hoteller taper penger i feriemåneden juli.
Norsk Hotellnæring 2013HRRTorgeir SilsethDe største tar vekstenEffektive norske hotellerJuni best

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS