Hotell
Best western etablerer skandinavisk organisasjon
ble en realitet 1.januar iår, nå jobber de tre nasjonale hovedkontorene i Norge, Sverige og Danmark sammen som én organisasjon. Hovedkontoret ligger i Stockholm, med Johan Kukacka som sjef.- Bakgrunnen for etableringen av en skandinavisk organisasjon var at vi ville samordne våre ressurser, for å bli sterkere og mer konkurransedyktige i forhold til de andre hotellkjedene. Vi tror vi har bedre vekstmuligheter etter denne samordningen. Tidligere ble det jo gjort endel dobbeltarbeid. Dette betyr ikke at vi reduserer antall ansatte, tvert imot, vi ekspanderer og har ansatt tre nye i den senere tid. Vi skal jo gi gass istedenfor å bremse, sier . Selv har han, på få år, bygget opp Best Western Sverige kraftig, idag har de 83 hoteller som medlemmer.- Vi skal bli sterkere og få flere hoteller i Skandinavia. Vi ønsker hoteller i flere byer, samt å øke antall hoteller i større byer. I Norge ønsker vi å ha hoteller i alle fylker, vi er på jakt etter hoteller særlig i Nord-Norge, og i f.eks. Kristiansand. Vi må være tilstede i alle viktige byer. Det kommer nye Best Western hoteller om kort tid, vi forhandler med flere og har store målsetninger, spesielt for Norge. Men konkurransen er tøff, det finnes ikke så mange privateide hoteller og det bygges ikke så mange nye. Det er jo de store kjedene som dominerer og står for de fleste nye hotellene. Det hender også at vi sier nei takk til hoteller som vil bli medlemmer. For det første må hotellet selvfølgelig ha en standard som vi kan stå inne for, men vi er også veldig opptatt av at vi må kunne tilføre hotellet noe, vitsen med å være med i Best Western er jo at det skal være lønnsomt for hotellet, de må kunne få flere gjester til en bedre pris, sier , sjef for Best Western i Norge.- Best Western er en salgs- og markedsføringsorganisasjon. Hotellene får tilgang til våre reservasjonssystemer, kvalitetssikring av hotellene og et innkjøpssamarbeid. Nå skal alle hotellene i Skandinavia inn i innkjøpssamarbeidet , det er et godt, nytt tilbud for medlemmene. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra hotellene om det nye samarbeidet, sier Ramm.- Avtaler med de store nettbyråene inngås av Best Western globalt. Vi har nylig inngått en avtale med Expedia, som omfatter alle de over 4000 BW-hotellene i hele verden. Her har vi stor tyngde i forhandlingene på grunn av vår størrelse, og oppnår bedre avtaler enn mange mindre kjeder. Samtidig satser vi selvfølgelig på å utvikle våre egne nettsider, for å trekke så mange bookinger som mulig dit. Vi er naturligvis tilgjengelig på alle bookingplattformer. Det viktigste vi kan tilby er internasjonal tilknytning, tilgang til forskjellig kompetanse og adgang til internasjonale reservasjonssystemer. For et frittstående hotell, vil ene og alene de avtalene vi har med tredjeparts bookingkanaler, gjøre at de kommer til å redusere omkostningene, i tillegg til at de sparer mye tid på å overlate alt dette til BW. Man må jobbe med det lokale markedet selv, men så kan Best Western ta seg av alt det andre, sier Johan Kukacka.- Nå lanserer vi to nye varemerker og . er et softbrand, de heter ikke Best Western, men inngår i vårt bookingsystem og lojalitetsprogram. Det skulle åpne muligheter for endel hoteller som vil beholde sitt navn, men være del av en større kjede. Her regner vi med å få inn flere eksisterende hoteller, som ikke har noen kjedetilknytning idag. Her er det hotellet i seg selv som er det viktige. Når det gjelder Vib vil det være snakk om nybygg. Vib skal være et stilig og teknologidrevet hotellkonsept, laget for å møte etterspørselen til dagens reisende, som alltid er online. I løpet av et par år forventer vi å ha mellom 5 og 10 Premier Collection hoteller i Skandinavia, vi satser på ett til tre Vib-hoteller i løpet av tre år, sier Kukacka.
Best Western ScandinaviaJohan KukackaHege RammNoresGode avtaler med nettbyråene2 nye varemerkerVibBW Premier CollectionBW Premier CollectionBilde:Hege Ramm, sjef for Best Western i Norge og Johan Kukacka, sjef for Best Western Scandinavia.Les hele artikkelen i HRR nr. 2
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP