Hotell
Byene takler kapasitetsveksten ulikt
Mens Tromsø og spesielt Bodø maktet å «fylle» store deler av det økte romtilbudet, opplevde Stavanger etterspørselsvekst. I Kristiansund raste «alt», tross ingen tilbudsvekst. Det viser november-tallene fra .Oslo med Fornebu topper to av novemberlistene fra Benchmarking Alliance; RevPAR og rombelegg. Dette mye på grunn av kapasitetsøkningene i flere andre byer og de utfordringene dette har skapt på belegget og delvis på rompris. Også Oslo har fått tilført betydelig ny kapasitet (+6,2 %), og her har etterspørselsveksten vært tilnærmet null. Denne utviklingen er ikke helt ulik tilsvarende i Bergen og Trondheim med Værnes. De tre største byene i landet opplevde altså nullvekst i etterspørselen, mens tilbudet økte betydelig.I Bodø og Tromsø har beleggsfallet vært stort, men her har da også tilbudsveksten vært enorm. I Bodø har hotellene maktet å fylle cirka to tredjedeler av den nye kapasiteten, og med en minimal romprisnedgang ble november slett ikke verst. Tromsø-hotellene fylte noe over halvparten av den nye kapasiteten. Dette kombinert med en romprisnedgang på 4,6 %, sendte RevPAR ned 15,7 %, sammenlignet med november 2013.Stavanger-området opplever tøffe tider, med meget stor tilførsel av hotellrom i et marked som virker å ha snudd. Når i tillegg prisene faller, blir resultatet ubehagelig for hotelldriverne. Et RevPAR-fall på 22,4 % må svi kraftig for flere.Etterspørselsnedgangen i Stavanger er liten sammenlignet med tilsvarende i Kristiansund. Det ble solgt rundt 30 % færre hotellværelser i november iår sammenlignet med november ifjor! Dette er dramatiske tall for bransjen.Utviklingen i november var svært gledelig for hotelldriverne i Drammen, som topper tabellene for best utvikling i både rompris, rombelegg og (naturlig nok) RevPAR. Drammen er faktisk den eneste byen som hadde beleggsvekst sist måned.Nær annen hvert hotellrom stod tomt i Kristiansand i november. RevPAR falt med 8,9 %. En lignende utvikling fant også sted ved Gardermoen, men her endte rombelegget på 58,6 %. Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting(*) Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. «Moms» og frokost er altså ikke med. Legger man på ca. NOK 150-200 får man prisen som kunden betaler.(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting(*) Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren
Benchmarking AlliancePeter Wiederstrøm, Horwath Consulting (Tekst & Grafikk)Følgende hotellrompriser* (i NOK) ble oppnådd i november:Følgende hotellrombelegg* ble oppnådd i november:Les hele artikkelen i desemberutgaven av HRR
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP