Hotell

Covid-testing skal gi ytterligere trygghet for møter og arrangementer

Vi jobber i en verden som fortsatt påvirkes av pandemien, der flere land for tiden opplever øket smittespredning. Samtidig fortsetter vaksinasjonstakten, med gradvis gjenåpning av samfunnet. Som et ledd i å tilby ytterligere trygghet for en sikker tilbakegang til personlige møter og arrangementer, tilbyr vi nå muligheten for å booke møter med antigen hurtigtester, sier Johanna Wessman Fresnel, Radisson Hotels’ area director of meetings & events for Nord-Europa.

Publisert Sist oppdatert
Når vil de første corona-testsentrene på hotellene være klare?
– Vi lanserte vårt tilbud om antigen hurtigtest for møter allerede i april, hensikten var å tilby trygghet for at vi sikkert kunne vende tilbake til personlige møter og arrangementer. Vi samarbeider med et av de ledende helseforetakene i Europa, Hughes Healthcare, som sammen med lokale leverandører tilbyr denne servicen. Hurtigtestene foretas av vår helsepartner, og er blant de som er på markedet som fungerer best, samt oppfyller WHOs krav. Resultatene kommer etter bare 15 minutter (maksimalt 30 minutter). For ytterligere sikkerhet utføres de alltid av kvalifisert helsepersonell, i en adskilt del av hotellet.
Har de norske hotellene deres dette tilbudet? Vil det settes opp antigen-teststasjoner på hotellene i forbindelse med møter, etc.?
– Våre norske hoteller tilbyr mulighet for antigen hurtigtest, som en ekstra trygghet for et sikkert møte, der testprosessen utføres av kvalifisert personell på et sted i tilknytning til møtelokalet, før deltagerne går inn i lokalet. For å forenkle det hele for møteplanleggerne, bookes dette samtidig med møtet, slik at vårt team kan koordinere prosessen sammen med vår helsepartner. Vi anbefaler at det bookes minst tre uker før ankomst. Hurtigtest-kit består av antigentest - lateral flow.
Er det meningen at dette skal være et tilbud til de som ikke har vaksinepass, eller som et trygghetstiltak for alle?
– Muligheten for antigentest i forbindelse med møter har til hensikt å skape et så trygt miljø som mulig for møtedeltagerne, under de rådende omstendigheter. Antigentest påviser en eventuell pågående infeksjon, og kan være en hjelp for å komme tilbake til personlige møter og arrangementer, så lenge smittespredningen fortsatt finnes i samfunnet. Det er en service, der kunden selv avgjør hvordan det skal legges opp for deres deltagere. Vi følger med på utviklingen kontinuerlig, samt på hvilke restriksjoner som gjelder i forskjellige land. Når det kommer oppdatert informasjon vedrørende smittespredning, eller alternative testmetoder, følger vi opp det. I tillegg til antigentest kan våre hoteller også gi kontaktopplysninger for PCR-testing, hvis det skulle være nødvendig.
Oppdemmet behov for å møtes ansikt til ansikt
Hvordan ser Radisson Hotels på potensialet i møte- og eventmarkedet i resten av 2021, i Nord-Europa?
– Pandemien har forandret vår måte å leve, arbeide og møtes på, og vi har tilpasset vår virksomhet for å hjelpe kundene med å gå tilbake til «den nye normalen», der møter og arrangementer er en viktig del. Trenden med virtuelle og hybride møter fortsetter og mange av våre kunder benytter noen typer av hybride elementer for å gjøre det mulig å avholde bedriftsmøter, og kreativiteten er stor. Vi tilbyr hybride møteløsninger på våre hoteller og også studioløsninger i både Stockholm og snart også i Oslo, så mulighetene til å møtes finnes.
Det er et oppdemmet behov for møter ansikt til ansikt etter det siste året, samtidig har mange bedrifter tilpasset seg til nye former for å møtes, med forbedret teknikk, samt at det fortsatt er en trend med å jobbe hjemmefra. Dette medfører et øket behov for å overbygge den hjemmebaserte arbeidsstrukturen, for å skape sammenheng og forsterke bedriftskulturen, men også gjøre det mulig å i større utstrekning jobbe kreativt. Eventer som kick-offs i mindre skala, er en del av gjenåpningen.
Den sosiale delen av møtene har stort fokus, ikke minst i begynnelsen, med mer teamaktiviteter. Vi ser allerede nå en trend der det bookes events til jul, selv om det er en forsiktighet når det gjelder konkrete opplegg. I en undersøkelse gjennomført av Radisson Meetings, kommer det frem at majoriteten av de ledende eventplanleggerne anser at noe av det viktigste fremover blir å kombinere fysiske og virtuelle elementer på en kreativ måte. Det er viktig at vi ikke slutter å planlegge fremover, men sammen forsøker å skape et sikkert miljø, med fleksible løsninger for å gjøre det mulig å starte med møter og andre arrangementer igjen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS