Hotell

Hotellene i Bodø solgte 27,6 prosent flere hotellrom de tre første ukene i mars, enn i tilsvarende periode i fjor.

Enorm vekst i det nord-norske hotellmarkedet

Tall for mars måned fra Benchmarking Alliance, som Wiederstrøm Hotel Consulting har analysert, viser at det er tildels enorm vekst i sentrale nøkkeltall i mars for de nord-norske markedene.

Publisert Sist oppdatert

­Wiederstrøm Hotel Consulting har kjørt ut data for perioden 1.- 21.mars, altså de første 3 ukene av måneden. På denne måten får vi "luket" bort påsken, som er på trappene. I fjor falt påsken på april, og dermed får vi sammenlignbare mars-uker i år og i fjor.

Det er norske hoteller med tilsammen drøyt 68.000 rom som rapporterer data. Hovedvekten fordeler seg på de 13 by-markedene vi ser i diagrammet.

Blant funnene i mars:

- De 3 nord-norske markedene "tapetserer" pallen når det gjelder utvikling i hotellrompriser fra mars 2023 til mars i år (se stolpediagram)

- Vekstraten for hotellrompris på disse tre markedene lå fra 17,6 til 24,5 prosent. Snittet for hele det norske utvalget med hoteller var +6,2 prosent

- Hotellene i Tromsø hadde høyeste rombelegg/kapasitetsutnyttelse, med 87,9 prosent. Veksten der var på 5,4 prosent, tross stor kapasitetsvekst (flere rom å fylle) siden i fjor. I hele det norske utvalget var rombelegget i snitt 64,4 prosent, som er +9,3 prosent

- Bodø-hotellene hadde en vekst i losjiomsetning per disponible hotellrom (RevPAR) på utrolige 51 prosent. I det norske total-utvalget var snittet +16,1 prosent

- Det ble solgt hele 27,6 prosent flere hotellrom i Bodø i denne perioden enn i tilsvarende periode i fjor

Powered by Labrador CMS