Hotell

First hotels: - den største ekspansjonsmuligheten er utenfor norden

Publisert Sist oppdatert
Roar Ingdal tok over som administrerende direktør i First Hotels ved siste årsskifte. - Hele konsernet er nå i en mye sunnere økonomisk tilstand enn for ett år siden og likviditeten er god. 2013 var et bedre år enn 2012, men vi har fortsatt et betydelig forbedringspotensial. I den siste tiden har vi jobbet med en strukturert forretningsplan, hvor målsetningen er å oppnå så høy grad av lojalitet som mulig, både blant gjester og ansatte, sier .- Det skandinaviske hotellmarkedet begynner å bli ganske mettet når det gjelder antall hoteller. Men det kommer naturligvis flere her, også fra oss. Noen større byer peker seg ut, f.eks. Trondheim, Bodø og Tromsø. Vi har god dekning i Sverige, mens vi vil ha tilstedeværelse i flere danske byer. Den største ekspansjonsmuligheten er å se utenfor Norden, noe få av de nordiske aktørene har gjort så langt. Idag har vi et teknisk setup som gjør oss istand til å starte hotell hvor som helst i verden, på kort varsel. Vi har sett på trafikkmønsteret med direktefly fra lufthavnene i Oslo, Stockholm og København, for å se hvor skandinavene reiser mest. I mange av de byene kan det være aktuelt å etablere hoteller. Men strategien vår er også å vokse med flere sentralt plasserte hoteller i de største byene i Skandinavia. Vi har fått to nye hoteller i Stockholm så langt iår, og ett hver i København, Malmø og Lund. Enda et nytt hotell i Sverige er på vei. Vi har tatt fem av de syv siste franchisetilbudene i Skandinavia hittil iår.- Det som kjennetegner hotellene våre er i første rekke meget bra beliggenhet, men det er riktig at produktkvaliteten er litt ulik. Vi må tilpasse oss våre gjester og levere det produktet som er riktig på hver destinasjon. Vi må heller se om vi kan segmentere porteføljen vår. Dagens gjester har forskjellige behov, noen ganger reiser de i jobb, andre ganger er det fritidsreiser med familien. Noen er opptatt av å reise billig, andre vil ha høy servicegrad. I dagens portefølje har vi noe for alle. Fremover skal mange av hotellene renoveres, så på sikt blir det nok mindre variasjon mellom standarden på hotellene enn det kan være idag. Mange hoteller vil få et betydelig løft. Av våre 55 hoteller drifter vi selv 36 gjennom operatørselskapet vårt, Tribe Hotels. 19 hoteller er rene franchiser.- Vinnerne i fremtiden blir de som er best på distribusjonsteknologi. Vi må være tilgjengelig der gjesten vil booke, vi må tilby teknologiske løsninger for alle plattformer. Det kommer fortsatt til å skje utrolig mye når det gjelder teknologi i de nærmeste årene.Målsetningen vår er naturligvis å selge mest mulig via egne nettsider, det er også den distribusjonskanalen der vi har størst vekst, rundt 30% i året de siste årene. Vi har også stor vekst i bestillinger fra reisebyråer på forretningsreiser, veksten her har vært rundt 20% i året de siste årene.Når det gjelder nettreisebyråer (OTA'er) har vi bedre avtaler idag enn tidligere, men her er det fortsatt forbedringspotensial. Over tid var ikke avtalene bærekraftige for noen i bransjen. Nå garanterer vi gjestene at de får best priser på våre egne nettsider. Men vi har stor nytte av OTA'ene, spesielt når det gjelder å nå gjester fra land utenfor Skandinavia.- Sommeren har vært bra i Norge og Danmark, mens i Sverige var den litt under våre forventninger. Vi har en stor andel utenlandske gjester om sommeren, det har vært bra vekst fra Russland, men litt nedgang fra Tyskland. Av nye markeder merker vi at vår markedsinnsats i Brasil begynner å gi resultater. På årsbasis står norske gjester for rundt 75% av trafikken på våre norske hoteller, deretter Sverige og Danmark, så følger Storbritannia, Russland, Spania og USA. Forretningsreisende er største gjestesegment med rundt 60% av totalen.
Roar IngdalHvor går veien videre for First Hotels?Er hotellporteføljen for uensartet idag, med designhoteller som Grims Grenka og nedover til enklere hoteller?Hvilke trender ser du i hotellbransjen?Hvordan har sommeren vært for First-hotellene?Les hele artikkelen i septemberutgaven av HRR

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS