Hotell

Hamar/lillehammer med størst beleggsvekst

Publisert Sist oppdatert
Hotellstatistikken fra viser at Hamar/Lillehammer-regionen har soleklart størst beleggsvekst hittil iår.På grunn av at påsken falt i mars måned iår, mens den inntraff i april ifjor, blir det meningsløst å sammenligne april iår med april ifjor. I denne artikkelen ser vi derfor primært på hittil iår, som er hele perioden januar-april, og sammenligner den med tilsvarende periode i 2012.Størst beleggsvekst hittil iår har hotellene på Hamar og Lillehammer stått for. I første 4-månedersperiode ifjor var rombelegget på 41,1 %. Iår økte det til 48,9 %. Dette utgjør 7,8 %-poeng, som tilsvarer hele 18,9 % vekst.- Dette stemmer meget godt, uttaler som er administrerende direktør både på Rica Hotel Hamar og Rica Victoria Hotel Lillehammer. Han mener at en stor del av oppgangen «skyldes» et svakt 2012, og spesielt 1. tertial. Engum opplever for egen del Rica Hotel Hamar & Rica Victoria Hotel LillehammerRica Hotel Hamar & Rica Victoria Hotel Lillehammeren betydelig større pågang enn samme periode ifjor.- Vårt Rica Hotel Hamar hadde en omsetningsøkning på hele 20 % mot 2012 og Rica Victoria Hotel Lillehammer fikk en økning på 13 % - noe vi naturligvis er meget godt fornøyd med, forklarer Engum.Romprisene gikk opp med 2,4 %, fra NOK 795 til 814, og det er ikke mye med tanke på den store etterspørselsveksten. Administrerende direktør ved Radisson Blu Lillehammer Hotel, forklarer:- Det har blitt etablert mange nye hoteller, og vår region sliter med gamle hoteller som trenger oppussing og fornying. Vi kan ikke ta ut like høy pris som for eksempel et nytt hotell på Gardermoen, der man også slipper lengre reisevei. Vi må ofte bruke pris som et argument, eller legge flere elementer inn i pakkene. I og med at det handler om årets første fire måneder, er det kurs-/konferansesegmentet vi snakker om og her er det mange om beinet.RevPAR økte med svært pene 21,7 %, hvilket også gav topplassering på listen fra Benchmarking Alliance. Det gjelder dog RevPAR- – og ikke RevPAR-. Der er man med svake NOK 398 kun foran Ålesund og langt, langt bak de beste hittil iår.- Alle er vi nok enige om at det å drive hotell i innlandet er utfordrende til tider. Jeg tror man er avhengig av å ha flere ben å stå på, enten en stor kurs- og konferanseavdeling, eller F&B-aktivitet som nødvendigvis ikke er avhengig av boende gjester, forklarer Kjetil Engum, som er optimistisk med tanke på fremtiden for sine to hoteller.- På Hamar ser fremtiden meget lys ut. Vi har god mengde på bok fremover og vi ligger godt foran fjoråret. På Lillehammer har vi godt innbooket, men er veldig avhengig av en god sommersesong.Shiona Law på Radisson Blu Lillehammer Hotel ser rimelig lyst på fremtiden, men viser til nye mønstre både når det gjelder oppholdslengde og bestillingsadferd.- Ferie-/fritidsgjester reiser mer enn tidligere og bor gjerne på hotell om sommeren. I KK-markedet bestiller kundene senere og senere. Det som er mest spennende er at vi ser en klar økning fra måneden starter til den slutter. For bare noen få år siden kunne vi tre til seks måneder frem i tid vite cirka hva omsetning kom til å bli, fordi vi først og fremst drev et KK-hotell. Nå kan økningen i løpet av måneden være så mye som fem til 10 %. Dette er ikke unormalt for et by- eller flyplasshotell, men veldig unormalt for et distriktshotell som baserer 10 måneder iåret på KK.
Benchmarking AllianceHRR – Peter Wiederstrøm, Hotelia AS (Tekst)Kjetil Engum,Shiona Lawvekstnivå

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS