Hotell

Hotel ullensvang: hardangerbrua hjelper godt

Publisert Sist oppdatert
Hotel Ullensvang har i sommer kunnet friste gjestene med en ny svømmekanal på 88 meter mellom innendørs- og utendørsbassenget, visstnok verdens lengste i sitt slag, 2 meter bred og 1,24 dyp. Med 5 - 6 uker sammenhengende rundt 30 grader, var dette et tilbud gjestene, ikke minst ungene, satte stor pris på. Når ungene koser seg, har foreldrene det også bra, og da blir de værende, sier adm. dir. 4.generasjon vertskap på Hotel Ullensvang.- Vi har hatt bra trafikk i sommer, den største trafikken er konsentrert i fellesferien. Det var litt tregt i juni, men annen uke i juli løsnet det, deretter var det bra kjør frem til 10.august. I sommer har vi hatt flere norske gjester enn vanlig, vi glade for at mange har feriert hjemme. Ellers har vi mye oversjøisk trafikk, en god del fra Asia og Syd-Amerika. Vi har pleiet mange asiatiske markeder i årevis, vi har f.eks. markedsført oss i Japan i nærmere 40 år. Japan er viktig for oss, det er også Korea, Taiwan, Indonesia og Thailand. I flere år har vi nå sett at det er trafikken fra de oversjøiske markedene som redder oss, det er ikke hvert år så mange nordmenn ferierer hjemme.Fjorden, den friske luften, frukthavene og Folgefonna, på andre siden av fjorden, er hovedattraksjoner, som alle gjester setter pris på. Trolltunga er blitt en etterspurt naturattraksjon. Folk er mer på jakt etter aktiv ferie nå, de vil gå ut i naturen og oppleve ting selv. H.M. Dronning Sonjas Panoramatur er også blitt veldig populær, vi har nesten daglig gjester som vil gå den. Dette er en syv timers tur spekket med flotte naturopplevelser.Vi prøver hele tiden å ha mellom 15 og 25 kortreiste matprodukter på buffeten, både til frokost og middag. Med kortreist mener jeg også produkter fra nabofylkene.Om sommeren kommer de fleste gjestene med egen bil, eller buss. Etter at Hardangerbrua åpnet er det blitt flere bussruter forbi hotellet, så vi ser også flere gjester som reiser kollektivt. Hardangerbrua er et fantastisk byggverk og en turistattraksjon i seg selv, og gjør at trafikken går mye smidigere.Nå er vi på vei ned etter høysesongen, fremover nå blir det tradisjonell kurs- og konferansetrafikk, helt til julebordsesongen starter i november. Oktober ser tøff ut og januar, februar og mars er tradisjonelt blodrøde, som distriktshotell er årets fem første måneder de vanskeligste. Hadde vi drevet med hodet burde vi ha stengt hotellet i de månedene, men vi driver med hjertet!Konferansemarkedet på Vestlandet er ikke så veldig bra, men igjen hjelper Hardangerbrua godt, fordi den reduserer reisetiden. Nå er det 2 1/2 times kjøring fra Bergen inn til oss, det gjør at vi får en god del konferanser, sier Hans Edmund H. Utne.
Hans Edmund H. Utne,Les hele artikkelen i HRR nr. 5

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS