Hotell

Hotellene øket onlinesalget - noe lavere provisjon til ota'ene

Publisert Sist oppdatert
Hotellrombestillinger til norske hoteller via onlinekanaler forsterket sin andel ytterligere i 2014 og økte med nesten 4 prosentpoeng fra året før. Fra 2010 til 2014 har endringen vært på 10 prosentpoeng. Kategorien reisebyrå og konferansebestillere, er gått ned fra 2013 til 2014, det forklares med at flere av disse også bestiller online.Det kommer frem i den ferske rapporten "" fra .Gjennomsnittlig provisjon til tredjepartskanaler var 12,7 prosent, høyeste registrering blant de 237 hotellene som deltok i årets undersøkelse var 16,1 prosent og laveste 9,8 prosent. Det gjennomsnittlige provisjonsnivået er redusert med 0,3 prosent fra fjorårets rapport, byhotellene hadde en nedgang på 0,5 prosent.
Norsk hotellnæring 2015Horwath HTL 2014 2013Onlinesalg totalt 37% 34%Individuelle, telefon/epost, etc 27% 27%OTA'er, tredjepartskanaler 17% 16%Online kjedens nettside 11% 10%Konferansebestillere 10% 13%Reisebyråer 10% 12%Online hotellets nettside 7% 7%Turoperatører 7% 8%

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS