Hotell

Hotellmarkedet tilbake for fullt

Publisert Sist oppdatert
- Radisson Blu Scandinavia Hotel har hatt et veldig bra år så langt. Det var mye usikkerhet ved starten av året, men resultatet er blitt bedre enn forventet. Vi har mye grupper av kurs- og konferansegjester, som nå er kommet tilbake igjen for fullt, sier hotellets adm.dir., (bildet). - Møte- og konferansemarkedet ser ut til å holde seg godt resten av året også. I tillegg er den generelle forretningstrafikken tilbake på høyt nivå, det gir utslag på omsetningen, siden det jo er denne gruppen som betaler høyest gjennomsnittspriser. Markedet i Oslo er generelt meget bra for tiden og vi er godt posisjonert for å ta en stor del av dette.Utsiktene for sommeren er også positive. Vi er booket på omtrent samme nivå som vi var på samme tid ifjor, både når det gjelder grupper og individuelle ferie-/fritidsreisende. En del av disse gruppene har en forholdsvis kort avbestillingsfrist, men vi har ikke akkurat de billigste gruppene, så risikoen for at de kansellerer er erfaringsmessig ikke så høy som når det gjelder gruppereiser med lavere prisnivå. I tillegg kommer det alltid mange bookinger fra individuell ferie-/fritidstrafikk på kort varsel.Vårt største utenlandske marked er USA, det har styrket seg i de senere år som følge av bedre flyforbindelser. Vi har mange store, utenlandske delegasjoner som gjester, da kan gjestestatistikken bli mye påvirket av hvilke land som er på delegasjonsreiser, statsbesøk og lignende til Norge. Ellers har vi en god fordeling av gjester fra de forskjellige større, europeiske land.Vi er nå igang med ombygging av våre tidligere kontorlokaler i tredje etasje til 10 hotellværelser, samtidig som vi totalrenoverer 54 rom i samme etasje. Her blir det egne balkonger for hvert rom, noe som er ganske unikt i Oslo sentrum. En forholdsvis stor romrenovering til rundt NOK 50 millioner starter også i sommer. Vi gjør det litt porsjonsvis, men totalt skal vi renovere 120 rom i denne omgang. Vi fortsetter med resten på nyåret. De renoverte rommene blir i helt ny design, i forskjellige stilarter. Planene om å bygge på flere etasjer på hotellet er av og til fremme. Dette er ikke skrinlagt, men det skjer så store utbygginger på hotellsiden i Oslo i årene som kommer, så utvidelse av Scandinavia er ikke det som prioriteres nå, avslutter adm.dir. Lars Listhaug. Lars ListhaugLes hele artikkelen i HRR nr.4

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS