Hotell
Hotellrapporten 2016: kjedene vokser videre
De 4 største hotellkjedene hadde 61,4 % av samtlige gjestedøgn i Norge 2015, og har dermed styrket seg med 2,7 prosentpoeng fra 2014. Det viser tall fra den ferske rapporten , utgitt av .Totalt har alle de 8 største kjedene 69,2 % av gjestedøgnene. De fire største kjedene hadde en markedsandel av antall rom på 58,6 % i 2014, 54,8 i 2013, 53,9 % i 2012 og 51,8% i 2010.Nordic Choice er størst med en samlet markedsandel på 20,2 %,deretter følger:Scandic 18,5%Thon Hotels 12,7%Rezidor 10% Nordic Choice har størst totalomsetning, mens De Historiske har høyest omsetning per rom.Totalomsetning Omsetning per romNordic Choice NOK 4801 mill. NOK 313.000Scandic NOK 4181 mill. NOK 315.000Rezidor NOK 2650 mill. NOK 399.000Thon Hotels NOK 2588 mill. NOK 266.000Historiske NOK 1100 mill. NOK 411.000Best Western NOK 387 mill. NOK 251.000First NOK 266 mill. NOK 302.000Classic NOK 88 mill. NOK 152.000- 2015 var vårt beste år noensinne, og vi vet allerede nå at 2016 kommer til å bli enda bedre. Vi fortsetter å vokse i et krevende konkurranselandskap, øker markedsandelen i de store byene og har offensive vekstplaner med 6000 rom under bygging eller planlegging. Men det vi er absolutt mest stolte av, er responsen fra gjestene og at Nordic Choice scorer desidert best på både «gjestetilfredshet» og «lojalitet», sier , administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.
Norsk Hotellnæring 2016Horwath HTLKilde: SSB, kjedene og Horwath HTL sine estimater. Kilde for losjiomsetningen (mill. kr.) er SSB.Torgeir SilsethBilde: Vivian Sivertsen og Erlend Heiberg fra Horwath HTL.
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP