Hotell

Hotellrapporten 2016: ota'ene styrker stillingen

Publisert Sist oppdatert
Den ferske rapporten ””* utarbeidet av , viser at OTA'ene styrker sin stilling jevnt og trutt. Hotellene har generelt et noe anstrengt forhold til OTA'ene, og legger ned et stort arbeid med å få gjestene til å bestille via hotellets/kjedens egne nettsider. Likevel viser årets rapport at denne typen tredjepartkanaler fortsatt øker.I de siste tre årene har vi sett et skifte fra direktesalg til online salg. Onlinekanalene forsterker sin andel ytterligere i årets rapport og øker med 2 prosentpoeng, fra 37% til 39%. Fra 2010 og frem til 2015 har endringen vært på hele 12 prosentpoeng. En stor andel romdøgn blir fortsatt solgt gjennom direkte henvendelser. Spesielt gruppe-, kurs- og konferansereservasjoner kommer fra denne kanalen. Reisebyrå og konferansebestillere er gått ned fra 2014 til 2015. Det kan nok forklares med at flere bestiller via en onlinekanal Gjennomsnittlig provisjonsnivå for tredjepartskanaler har økt 1,1 prosentpoeng fra undersøkelsen i 2015. Det er spesielt distriktshotell som betaler en høyere provisjon (økning på 2 prosentpoeng fra 2014), flyplasshotell er uforandret, mens byhotell har en beskjeden økning på 0,3 prosentpoeng.Gjennomsnittlig Høy Lav* Rapporten ”” er basert på en spørreundersøkelse sendt fra til alle norske hoteller. Denne gang har ialt 191 hoteller besvart undersøkelsen, det tilsvarer ca. 20 % av alle hoteller i Norge.
Norsk hotellnæring 2016Horwath HTLSolgte romdøgn per salgskanal 2015 (2014)Individuelle (epost, telefon, etc.) 26% (27%)Online tredjepart, OTAs 19% (17%)Online kjedens nettside 10% (11%)Online hotellets egen nettside 9% (7%)Konferansebestillere 9% (10%)Turoperatører 9% (7%)Reisebyrå 7% (10%)Walk-in 7% (5%)Online sosiale medier 2% (1%)Destinasjonsselskap 1% (1%)Annet 2% (3%)Provisjonsnivået til OTA'ene økerProvisjon (%) tredjepartskanaler (OTAs) 2015Totalt 13,8 15,8 9,9Byhoteller 12,9 15,4 10,1Distriktshoteller 14,9 15,8 10,2Flyplasshoteller 12,6 17,5 7,7Norsk hotellnæring 2016Horwath HTL

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS