Hotell

Høyere belegg, men beskjeden prisvekst

Publisert Sist oppdatert
Ni av de elleve største destinasjonene har vekst i solgte hotellromdøgn i årets ti første måneder, målt mot samme periode i fjor.Det viser ferske tall fra som har bearbeidet for .Mens Haugesund og Kristiansand har en nedgang i solgte rom på henholdsvis 9,6 og 0,2 prosent, har følgende destinasjoner vekst:Stavanger (10,3 %), Bergen (8,5 %), Gardermoen (3,9 %), Kristiansund (2,5 %), Lillehammer (1,8 %), Oslo med Fornebu (1,5 %), Bodø (1,2 %), Tromsø (0,9 %) og Trondheim (0,5 %).- Reiselivet vokser og vi selger flere romdøgn. Derfor er reiselivet kommunenes beste venn både nå og fremover, sier NHO Reiseliv-direktør .Samtidig viser tallene fra Benchmarking Alliance at store destinasjoner som Bergen, Oslo og Gardermoen har større vekst i antall tilgjengelige rom enn i antall solgte rom.Ni av elleve hotelldestinasjoner har hatt vekst i romprisen i årets ti første måneder sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Av de ni destinasjonene var det riktignok bare fem som fikk høyere prisvekst enn , som var på 3,1 prosent fra oktober 2017 til oktober 2018. Det gjelder hotellene i Oslo (inkludert Fornebu), på Gardermoen, i Stavanger-regionen, i Haugesund og Kristiansand.Benchmarking AllianceWiederstrøm Hotel ConsultingNHO ReiselivKristin Krohn DevoldBeskjeden prisvekstveksten i konsumprisindeksen

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS