Hotell

Ingen lysning så langt i ålesund - fortsatt bra i bergen

Publisert Sist oppdatert
Den elendige utviklingen fortsetter for hotellene i Ålesund. I Bergen er alt ved det gamle. Det viser de siste tallene fra .På grunn av påskeforskyvning i kalenderen har Benchmarking Alliance laget en sammenligning mellom 1.-23. mars 2013 (altså før påske) og tilsvarende periode ifjor. Med «tilsvarende» menes nærmeste periode som har samme antall av hver ukedag. I 2012 blir det 2.-24. mars. «Palmehelgen» inngår dog i 2013-tallene, og den trekker en del ned.Statistikken viser at Ålesund har lavt belegg sammenlignet med «de 4 store». Jugendstil-byen har også størst nedgang av samtlige i den aktuelle perioden.Sammenlignet dag for dag var det kun 5 av periodens 23 dager der belegget i Ålesund var høyere iår enn ifjor. Hotelldirektør ved Hotel Brosundet, peker på at det nok er store forskjeller mellom hotellene i byen.- Jeg ser i rapporten fra Benchmarking Alliance at det er tilbakegang i byen. Dog opplever jeg ikke dette for eget hotell. Ut fra min rapport ser jeg at gjennomsnittet har en tilbakegang mot fjoråret på nesten 20 %, mens selv opplever jeg en liten fremgang.Subsea er selvsagt en stor forklaring på tilbakegangen på aktivitet i markedet, men jeg tror ikke det har skylden alene. Som de andre hotelldirektørene i byen sier, har første kvartal gått tregere enn forventet på forretningsmarkedet generelt.Tross kraftig beleggsnedgang, holder romprisene i Ålesund seg nesten på fjorårsnivå. Men det er på et relativt sett lavt nivå. Og også her er det forskjeller i utviklingen i følge Furnes.- Selv har vi en liten prisøkning i denne perioden og det er jeg selvsagt fornøyd med når også belegget går frem i et tilbakegående marked. Jeg ser fra rapportene at trykket i byen ikke er like stort på tirsdager og onsdager, og dette påvirker også prisnivået. Skulderdagene, mandag og torsdag, går frem, og det samme gjør det på helg for Hotel Brosundets del. Vi har derfor en jevnere etterspørsel gjennom hele uken, forklarer Christel E. Furnes.Rundt 45 % belegg, som det var i Ålesund i mars før påske, er sannsynligvis helt i grenseland – og kanskje også under – det man må ha for å ha mulighet til å drive lønnsomt. Brosundet-direktøren ønsker ikke å svartmale situasjonen på tilbudssiden.- Jeg tror ikke vi snakker om overkapasitet i Ålesund. Sommeren vil vise om dette stemmer, og for vår del ser den svært bra ut. I tillegg har vi fremgang hittil iår, både på belegg og RevPAR. Vi merker mindre etterspørsel fra enkelte nasjonaliteter, mens det mer betalingsvillige internasjonale markedet holder etterspørselen oppe. I et generelt negativt marked, ser vi på Hotel Brosundet svært positivt på fremtiden. Dette fremtidssynet tror jeg nok også flere andre hoteller deler med oss, sier Furnes.Én veldig dårlig måned, som vi her ser for Ålesund-hotellene, innebærer normalt ikke noe krise for noen norsk hotellstorby. Men de elendige mars-tallene kommer på toppen av svake januar og februar (sammenlignet med januar og februar ifjor). Det skal jobbes knallhardt og man må også ha litt flaks fremover, for at man skal kunne ta igjen det tapte. Samtidig er det er viktig å tenke på at januar-mars erfaringsmessig er en relativt dårlig 3-måneders periode for alle hotellbyene. Slik sett er det mulig å ta igjen mye på like mange måneder senere, for eksempel i høst.Dessuten er det annen omsetning som ikke kommer med i losjistatistikken, og det er matomsetning, drikkeomsetning, møterominntekter og annet salg. For en del hoteller kan andelen av slike inntekter være større enn losjidelen.Og i tillegg får man ikke full oversikt over lønnsomhetsnivået før man trekker inn kostnadene. Om hotellene drives effektivt kan de tåle lavere omsetningstall.Men det er ikke til å komme ifra at tallene for Ålesund i vinter ser veldig, veldig svake ut, og det blir mer enn spennende å se hva som skjer utover året.Statistikken fra Benchmarking Alliance viser at Bergen - i likhet med alle de andre byene i oversikten – har hatt beleggsnedgang fra ifjor til iår (mars måned «korrigert» for påske).Men prisene stiger – og det betydelig.Sammenligningen av de to periodene 2.-24. mars 2012 og 1.-23. mars 2013, viser at:- Romprisene steg med nesten 9 %, fra NOK 908 til NOK 987- Rombelegget gikk ned med 3,3 %, fra 68 til 65,8 %- Belegget økte på ukedagene og gikk ned i helgene tirsdagene og onsdagene var de best besøkte dagene, med rundt 90 % igjennomsnitt- RevPAR økte med 5,2 % fra NOK 617 til NOK 649
Benchmarking AllianceHRR – Peter Wiederstrøm, Hotelia AS (Tekst)Christel E. Furnes,(et større prosjekt som ble avsluttet ifjor høst, red.anm.)Bergen - prisene stiger(Palmehelgen trekker gjennomsnittet ned)Grafikk og ytterligere kommentarer – både til Ålesund og de fire største hotellbyene - kommer i neste HRR som er ute hos abonnentene medio mai.FOTO: Visitnorway.com

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS