Hotell
Klart for full integrasjon scandic - rica
Det er gått noen måneder siden det ble klart at Scandic skulle overta Rica Hotels. Mye arbeid ble nedlagt for å få avtalen på plass, og det har ikke vært mindre hektisk etter at salget var et faktum. Nå nærmer det seg full integrasjon av de to kjedene. I HRR nr.4 forteller sjefen for Scandic Hotels i Norge, (bildet), om fremdriften i prosessen.- Siden vi annonserte at vi skulle kjøpe Rica Hotels, 11. februar, har det vært veldig hektisk. For det første handler starten av en slik integreringsprosess mye om å slå sammen de sentrale funksjonene, rundt om på hotellene går jo livet sin vante gang. Foreløpig er ingen norske hoteller blitt rebranded, men de to nye hotellene, som egentlig skulle inn i Rica-porteføljen, åpner som Scandic, det gjelder Scandic Ørnen i Bergen og Scandic Havet. De seks første rebrandingene kommer i månedsskiftet august/september, resten følger i de neste 6-8 månedene, sier -, adm. dir. i Scandic Hotels AS.- Vi ønsker at en rebranding skal skje samtidig som vi innfører de konseptene Scandic vil ha inn, samtidig som vi får skilt, hotellsystemer og back-office på plass. Tidsmessig er vi i rute. I de siste månedene har vi også åpnet 1235 nye rom, det er flere enn First Hotels har i Norge idag. Scandic Ørnen med 368 rom, som åpnet i april, går allerede veldig bra. Omsetningen første måned var nesten NOK 13 millioner. 30.april åpnet Stavanger City, et noe mindre hotell som har hatt vel 6 millioner i omsetning første måned. Neste er Scandic Havet i Bodø, med 237 rom, som åpnes 21.juli. Deretter er det klart for Norges største kongresshotell, Scandic Lerkendal, 5.august, sier Steen-Mevold.- Rica og Scandic har jo bygget hotellene litt forskjellig, fra et gjesteperspektiv kan man si at Rica har vært mer glad i tepper, mens vi foretrekker parkett, men rent designmessig er det ikke så store forskjeller. Det er en spennende, moderne, utfordrende og urban utforming på de siste Rica-åpningene, og det er det også på Scandics hoteller. Vi har foretatt gjesteundersøkelser i forbindelse med overtagelsen, der er det to ting som peker seg ut. Scandic er kjent i markedet for mer urban, ung, spennende design. Rica er veldig godt kjent for sin frokost, og vår ambisjon er å fortsatt tilby "Norges beste frokost". Rica er den kjeden som utfyller Scandic best, av flere årsaker. Vi gjorde en stor undersøkelse blant medarbeiderne i begge kjeder etter overtagelsen. Undersøkelsen viser at det er svært små forskjeller på de to kjedene, det eneste punktet som skiller de to er at Scandic-folk sier de er mer åpne for forandring. Når det gjelder driften av hotellene tenker vi ganske likt.Vi ville gjerne bli landsdekkende når vi først skulle kjøpe en hotellkjede, og for å oppnå det i Norge var Rica eneste mulighet.- Det kan aldri bli for mye informasjon i en slik integrasjonsprosess. Det viktigste vi jobber med nå er derfor informasjon og kommunikasjon. Alt vi vet forteller vi videre. Hvis noen spør om noe vi ikke vet svaret på, sier vi at vi ikke vet det nå, men vi vet når vi kan svare og vil komme tilbake da. Vi har kjørt ukentlige nyhetsoppdateringer til våre ansatte på print og også benyttet Web-TV, vi har hjemmesider og intranettsider.Scandics og Ricas måte å jobbe på har svært mange likheter, men vi må lære hverandres konsepter å kjenne, kulturer og personalbehandling, bare for å nevne noe. Scandic er kjøper og bestemmer takten, men vi har kjøpt et flott hotellselskap, og det ville være vanvittig å ta bort de beste tingene fra Rica. Det beste fra Rica vil være med å videreutvikle Scandic og det beste fra Scandic kan være med å videreutvikle den porteføljen vi tar inn fra Rica.- Det betyr absolutt mye å være størst. I Norge er vi og Choice omtrent like store, men i Norden er vi udiskutabelt størst. Det er klart at det er et stort poeng å ha det beste nettverket av hoteller i Norge. På bedriftsmarkedet betyr størrelse svært mye, at vi kan tilby et stort antall destinasjoner. Dessuten har både vi og Rica videreutviklet oss i de senere år, så jeg mener vi nå er posisjonert som den sterkeste aktøren på forretningsmarkedet. Ricas sterke posisjon på ferie-/fritidsmarkedet, kombinert med våre mange nye konferansehoteller, gir oss samlet en sterk stilling i alle de tre viktigste segmentene.- Det som er litt forunderlig er at både Scandic og Rica har tatt markedsandeler gjennom hele integrasjonsprosessen, det har overrasket oss litt. Mai var eventyrlig bra med pluss 17% på omsetningen (like for like i «gamle» Scandic). Juni ser sterk ut, juli er betydelig sterkere enn ifjor. Juli ifjor var svak, spesielt i Oslo-området, iår er innbookingen betydelig bedre og signalene er positive. August ser foreløpig OK ut. Det ligger an til en økning i utenlandske gjester i sommer, men det norske markedet er også sterkt.Det er kommet mye ny hotellkapasitet inn i det norske markedet, men man må ikke tro at det norske hotellmarkedet ikke kommer til å utvikle seg fremover. Mange vil etablere seg i de store byene. Skal du lykkes utenfor de store byene må du tilby noe spesielt, du må være drivende god og tilby riktig produkt i markedet.Vi tror Stavanger må skjerpe seg på ferie-/fritidsmarkedet, de trenger også betydelig mer konferansetrafikk. Stavangerhotellene har levd godt i mange år, men må nå ta grep for å møte den økede konkurransen.Kravene til effektivitet på møtesiden er nesten tidoblet sammenlignet med noen år tilbake, folk aksepterer ikke å sitte over fire timer i bil hver vei. I Norge er det to hub'er som hele landet kan nå i løpet av kort tid, det er Trondheim og Oslo, andre steder krever ofte flybytte og en ekstra dag på konferansen, sier Svein Arild Steen-Mevold, adm.dir. i Scandic Hotels AS.
Svein Arild Steen-MevoldSvein Arild SteenMevoldPasser de gamle og nye "Rica-hotellene" godt inn i Scandic-porteføljen?Uansett er det to bedriftskulturer som skal forenes, hvordan holder dere de ansatte ajour med prosessen?Nå er dere størst, betyr det mye?Hvordan er markedsutsiktene for de nærmeste månedene?Les hele artikkelen i HRR nr.4/-14
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP