Hotell

Knallbra februar for storbyhotellene

Publisert Sist oppdatert
Hele seks byer hadde tosifret økning i antall solgte rom i februar. Bodø, Tromsø, Trondheim og Lillehammer var blant vinnerne, i følge tallene fra I Trondheim med «flyplasshoteller» økte antall solgte rom med hele 18,4 %.- I februar har hotellmarkedet i Trondheim lyktes svært godt med å hente noen gode konferanser og arrangementer inn til byen. Noen er gjengangere, mens andre er nye. Dette bidrar veldig positivt for belegget i byen, sier . Han melder om god utvikling også på sitt eget (bildet).- Hos oss har vi hatt en fantastisk februar, med en RGI på 1,59 og et rombelegg på 70,1 %, som er opp 14,2 % sammenlignet med februar 2015. Vi er inne i en svært positiv trend, som vi egentlig har opplevd siden andre halvår i fjor, og som vil fortsette ut året. Hovedårsaken er at vi har levert svært høy kvalitet til våre kunder gjennom hele 2015, samt at vi vant prisen for 10 i september i fjor.Vassdal mener at kåringen av Scandic Nidelven Hotel til Norges beste hotell av under i januar har betydd mye. Han melder at overgangen fra Rica til Scandic har forløpt godt for hotellet ved Nidelvens bredd og at Scandics sterke posisjon er positiv for alle kjedens fem hoteller i byen.- Vi står foran et meget godt år her på Scandic Nidelven, og jeg er trygg på at vi igjen passer 70 % belegg her på hotellet i år, mot 66 % oppnådd i fjor.Selv om Trondheim med flyplasshoteller hadde en svært god vekst i RevPAR, ble oppgangen på 16,5 % nesten puslete sammenlignet med den økningen Lillehammer-hotellene opplevde. Gigantiske 125,3 % økte nemlig RevPAR med i den gamle OL-byen (se egen nett-artikkel).I nord fortsetter oppgangen. I Bodø økte RevPAR med 15,3 %.Tromsø-hotellene solgte hele 21,3 % flere hotellrom enn i februar i fjor, og det var enda mer enn kapasitetsveksten (19,7 %).- De 2 første månedene har i Tromsø vært preget av festivaler, kongresser og ikke minst et hav av vinterturister, forteller , administrerende direktør ved , som melder om gode tilbakemeldinger fra turistene.- Selv om Nordlyset for mange er hovedattraksjonen, så er opplevelsen av vinter, det arktiske lyset, snø, brøytebiler, hval og folk en opplevelse verd turen i seg selv. Gode og lett tilgjengelige vinteraktiviteter er etablert.Februar i år inneholdt 1 dag (en mandag) mer enn februar i fjor, noe som har betydning for antall solgte rom. Bergens «utsettelse» av vinterferien påvirket resultatene positivt der, men RevPAR falt likevel med 3,1 %.
Benchmarking Alliance.HRR – Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel Consulting (Tekst)Kjetil VassdalScandic Nidelven HotelNorges beste hotellfrokost.gangGrand Travel AwardsTore PettersenQuality Hotel Saga(Se grafikk og utfyllende kommentarer i HRR 2).

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS