Hotell
Kristiansund - lavt belegg, men gode priser
Lavere aktivitet i offshorebransjen ga nedgang i hotellbelegget i Kristiansund i første halvår. Gjennomsnittsbelegget i 1.halvår iår var 51,9%, mot 55,3% ifjor. Samtidig har gjennomsnittsprisene økt fra NOK 886 ifjor til NOK 906 i 1.halvår iår, viser tall fra I juli iår ble det solgt 2,4% flere romdøgn enn i samme måned ifjor, belegget var 62,8% (61,3% i juli 2012). Gjennomsnittspris var NOK 857 i juli iår (NOK 831 i juli 2012) og RevPAR var NOK 538 (NOK 510 i juli ifjor). August-tallene viser et belegg på 64,2% (65,6% i aug. 2012). Gjennomsnittspris var NOK 869 (NOK 855 i aug. 2012) og RevPAR ble NOK 558 (NOK 560 i aug. 2012).- Det er et godt hotellmarked i Kristiansund for tiden, vi kan ta ut gode priser, spesielt tirsdager og onsdager. Offshorenæringen er største kunde for hotellnæringen her og crewbytte skjer midt i uken, så da har vi muligheter til å ta ut det lille ekstra. Resten av uken er vi på samme nivå som resten av regionen, sier , direktør ved Rica Hotel Kristiansund.- Det er tøff konkurranse mellom hotellene i byen. Når totalbelegget for første halvår havnet like over 50%, er det klart at man kjemper om gjestene. Vi er desidert nummer én når det gjelder belegg i Kristiansund og får mange gjester via våre sentrale bedriftsavtaler, i tillegg har vi en rekke lokale avtaler med bedrifter. Vi merker at vår beliggenhet og kvaliteten på kjøkkenet er utslagsgivende for at mange velger oss. Ikke bare standarden på frokosten, men lunsj og middag er også satsingsområder for oss. Hovedstrategien for å lykkes er god mat og god service. Den store, gode frokosten er en kjedestrategi som fungerer godt for oss. Rundt 98% av gjestene spiser frokost og med det frokosttilbudet vi har, er det gode muligheter for å gi et meget positivt sisteinntrykk av hotellet. Vi har fått mange tilbakemeldinger på at gjestene velger oss på grunn av frokosten, sier Waagbø. eier og driver Astoria Hotell og Hotell Kristiansund. Astoria Hotell utvides nå, det er kommet en innebygget broforbindelse til et av nabobyggene, totalt vil hotellet få nærmere 90 rom, sentralt i byen. Hoemgruppen overtok Hotell Kristiansund i mai ifjor, der er 35 av 50 rom fullstendig renovert.- Beleggssituasjonen totalt i byen er litt dårligere enn ifjor. Vi er helt prisgitt oljenæringen og utviklingen der. Det er veldig mye ad hoc trafikk ved hotellene, blir været for dårlig for helikoptertrafikken til offshoreinstallasjonene, får vi plutselig fullt av bookinger, men gjennomsnittsbelegget er for lavt, sier i Hoemgruppen.- Når nesten annethvert rom står tomt, fører det til en sterk konkurranse mellom hotellene. For oss, som ikke er tilknyttet noen av de store hotellkjedene, er dette en ekstra utfordring. Vi har mye av trafikken fra faste avtaler med bedrifter, slik at vi har et visst belegg i bunnen, og våre salgsfolk står på hele tiden. Etter at Thon-hotellet kom i 2010, ble det færre topper på beleggssiden.Vi har lenge hatt planer om et nytt hotell med 200 rom ved innfartsveien til byen, men markedet i Kristiansund idag er ikke robust nok til å bygge et såpass stort, nytt hotell. Det var mange hotellplaner her for noen få år siden, men det tok ikke lang tid før det ble klart at alt ikke kunne realiseres. Så langt er det kun Thon-hotellet som er realisert. Jeg tror ikke det kommer noe nytt hotell her i de nærmeste årene. I tilfelle vi skulle realisere våre planer på Atlanten, måtte det bli i samarbeide med en større kjede, et slikt hotell ville være for stort for oss å drive alene. Planene er godkjente og tomten er regulert, men foreløpig ligger prosjektet på is, sier Øivind Hoem.
Benchmarking Alliance.Lasse WaagbøIkke nytt hotell de nærmeste åreneHoemgruppenØivind HoemLes hele artikkelen i septemberutgaven av HRR.
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP