40 prosent er “svært bekymret” for hygiene og renhold på offentlige steder.

Kun 1 av 5 toalettrom oppfyller forventningene til hygiene og renhold

Mange kvier seg for å bruke offentlige toaletter, og nå viser nye tall at kun 1 av 5 toaletter faktisk lever opp til brukeres forventninger til renhold og hygiene. En dårlig toalettopplevelse resulterer i at mange drar tidligere fra stedet, eller unngår å spise eller drikke.

Publisert

– Åtte av ti har bekymringer rundt offentlige toaletter – og andelen er enda høyere blant personer med fysiske eller kognitive utfordringer, sier Sepideh Majidzadeh, kundemarkedssjef i Tork.

Offentlige steder og arbeidsplasser tilrettelegger ofte for synlige behov, som for personer i rullestol. Men 95 prosent av dem som har fysiske eller psykiske utfordringer bruker ikke rullestol. I en ny undersøkelse fra Tork oppgir hele 1 av 2 at de ikke får ivaretatt egen hygiene fordi toalettene ikke er godt nok tilpasset deres behov. Dette gjør at de unngår å bruke toalettet, eller ikke får dekket sine behov.

– Når toalettene ikke er tilpasset ulike behov, påvirker det gjestenes helhetsinntrykk mer enn mange tror. Det kan svekke både omdømmet og tilliten til stedet. Derfor jobber vi med “hygiene for alle”, som er en av våre fire grunnpilarer i vår bærekraftsstrategi. "Hygiene for alle” handler om å tilby en bedre toalettopplevelse uavhengig av helsesituasjon, fysiske evner, livsfase eller hygienebekymringer - for alle, inkludert renholdspersonell, sier Sepideh Majidzadeh, kundemarkedssjef i Tork.

40 prosent er “svært bekymret”

Undersøkelsen, som omfatter 11.500 respondenter på tvers av 11 land, viser at forventningene til hygiene og renhold på offentlige toaletter er høye. Hele 74 prosent forventer moderat til høy hygienestandard – men bare 20 prosent av toalettene lever opp til disse forventningene. 40 prosent er “svært bekymret” for hygiene og renhold på offentlige steder, og blant personer med for eksempel bakterieangst, øker dette til 60 prosent.

Folk oppgir at de unngår offentlige toaletter først og fremst fordi de er uhygieniske, har ubehagelig lukt, mangler såpe eller toalettpapir, eller gir for lite privatliv. En dårlig toalettopplevelse kan utløse sterke følelser og reaksjoner – og ha direkte konsekvenser for virksomheter:

28 % har tilbrakt mindre tid på et sted på grunn av dårlig toalettstandard

23 % har begrenset matinntak eller væskeinntak for å unngå å måtte bruke toalettet

11 % har frarådet venner å besøke stedet, og 7 % har gitt negativ omtale på nettet

1 av 4 har tilbrakt mindre tid på arbeidsplassen grunnet toaletter som ikke møter brukernes behov – med negativ effekt på trivsel og produktivitet

15 % har valgt hjemmekontor oftere enn ønsket på grunn av toaletter som ikke møter brukernes behov

Påvirker også de som holder dem rene

I tillegg til brukerne er det også en viktig gruppe som påvirkes direkte av dårlige toalettforhold: renholdspersonell. I undersøkelsen rapporterer hele 80 prosent om psykiske plager som følge av jobben. Blant disse oppgir 46 prosent stress som hovedårsak, og 7 av 10 opplever manglende støtte fra arbeidsgiver. 38 prosent har sluttet i jobben på grunn av manglende anerkjennelse eller utbrenthet – uavhengig av lønn.

– For at toalettfasilitetene skal fungere best mulig for alle, må de også fungere best mulig for de som drifter dem. “Hygiene for alle” handler også om å gjøre arbeidshverdagen enklere for renholderne. For eksempel med enkle og raske dispensere å fylle på, sier Sepideh Majidzadeh, kundemarkedssjef i Tork.

 

Powered by Labrador CMS