Hotell

Marriott kjøper starwood for 105 milliarder

Publisert Sist oppdatert
skal kjøpe konkurrenten for $ 12,2 milliarder (NOK 105 milliarder) i kontanter og aksjer. Det nye selskapet blir verdens største hotellkjede og gir Marriott 50% flere rom, samt flere designfokuserte hoteller som appellerer til yngre gjester. Totalt får de nå rundt 5500 hoteller med over 1,1 millioner rom over hele verden.Starwoods varemerker inkluderer og . Marriott har rundt tyve varemerker, bl.a. Starwood signaliserte tidligere iår at de så seg om etter strategiske samarbeidspartnere. Det har vært spekulert i potensielle avtaler med både InterContinental Hotels Group, som eier Holiday Inn, og Hyatt Hotels Corp, men det ble altså Marriott.Avtalen skjer samtidig som hoteller i USA rapporterer svært gode resultater. I årets 9 første måneder var totalbelegget på hotellene 67,3 prosent, ifølge er det de høyeste tall siden registreringen startet i 1987.Styrene i både Marriott og Starwood har enstemmig godkjent avtalen, nå er det opp til selskapenes investorer.Marriotts nåværende sjef, , blir president og CEO i det nye selskapet. Hovedkvarteret blir Marriotts i Bethesda, Maryland.
Marriott International
Starwood Hotels & Resorts WorldwideSheraton, Westin, WSt. RegisCourtyard og Ritz-Carlton.STRArne Sorenson

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS