Hotell
Marriott puster hilton i nakken
er fortsatt verdens mest verdifulle hotellvaremerke, men avstanden til er krympet med 74% fra 2017 til 2018, viser en analyse fra For tredje år på rad er Hilton verdens mest verdifulle hotellvaremerke, med en total merkeverdi på US$6.3 billion (NOK 50 milliarder). Men med et fall på 24% fra 2017, er Hiltons ledelse redusert med over US$3.3 billion (NOK 26,2 milliarder), til bare US$865 million (NOK 6,8 milliarder), en reduksjon på hele 74%.Marriott forbedret sin verdi med 8%, til like under US$5.5 billion (NOK 43,6 milliarder) fra 2017 til 2018. Den viktigste årsaken til økningen var Marriotts kjøp av i 2016, noe som økte antall hoteller i selskapet med 40%. Som en del av restruktureringen av Starwood, ble endel hoteller rebranded fra til Marriott, noe som har redusert Sheratons verdi med 50%, til US$1.9 billion (NOK 15 milliarder). Totalt 15 av Marriotts varemerker er med på 2018-listen over de 50 mest verdifulle hotellvaremerkene, utarbeidet av Brand Finance.CEO i Brand Finance.Her er 10 på topp i varemerkeverdi ifølge Brand Finance:
HiltonMarriottBrandFinance.StarwoodSheraton- Trenden reflekterer suksessen til Marriotts ekspansjonsstrategi. Det blir interessant åse om Marriott går forbi Hilton og inntar førsteplassen neste år, sierDavid Haigh,2018 2017 Varemerke Merkeverdi US$ 2018 2017
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP