Hotell
- Når provisjonen til ota'ene kommer under 10%, blir de veldig interessante distribusjonskanaler
Hver måned settes det nye rekorder fordi det selges flere hotellrom, men vi må også være så ærlige å si at det er blitt tøft med mange nye, store hoteller. For noen år siden var det sjelden å høre om nye hoteller med 400 rom, nå er det vanlig. Det er klart at konkurransen fremover blir hardere, det blir flere nye hotellrom enn det blir nye gjester mange steder. Vi har også vært ekspansive i Sverige, og størrelsen på vår virksomhet der er nå iferd med å passere den norske.: Vi har kommet med noen spådommer om hotellmarkedet, og i all beskjedenhet tro jeg vi ofte har hatt rett. Vi sa at bransjen ville konsolideres, vi kommer til å stå igjen med noen få, store kjeder, grunnen til det er de åpenbare stordriftsfordelene. Jeg tror det var overraskende for mange i bransjen at Scandic kjøpte Rica, det var nettopp for å møte utfordringen fra oss. Scandic har tapt penger i Norge, mens Rica alltid har tjent penger. Jan Rivelsrud var den siste klassiske hoteliéren. Scandic så at å kjøpe Rica var den eneste muligheten de hadde for å komme opp i en viss størrelse i Norge. Vi ser positivt på det. Når bransjen konsolideres vil vi få stordriftsfordeler som vil øke lønnsomheten. Den andre store utfordringen bransjen står overfor er effektivisering og automatisering.Noen markeder har fått mye ny kapasitet på kort tid. Vi vurderte både det som ble vårt Clarion Congress i Trondheim og det som idag er Scandic Lerkendal. Vi mente at hotellet inne i byen hadde riktig beliggenhet og var riktig for fremtiden. Ser man på Trondheimsmarkedet idag, burde kanskje hotellet på Lerkendal ikke ha vært bygget.: - Når man trekker de lange linjene er resultatet entydig. Det blir flere som reiser, Oslo Lufthavn og alle de andre store lufthavnene bygges ut, det medfører også større etterspørsel etter hotellovernattinger. Konkurrenten er ikke alltid andre hoteller, utfordringen er alle de nye aktørene, f.eks. Airbnb og tredjepartskanaler som spiser av lønnsomheten. I 2008 adresserte vi problemet med tredjepartskanaler, den gang var hotellene glade for alle gjester de kunne få og så ikke rekkevidden av de valgene de tok. Vi innså tidlig at dette var farlig. Fremtiden i bransjen dreier seg om å eie gjesten, ikke mursteinen i bygget.: - Når vi om noen år ser tilbake på at nettbyråene en tid kunne ta 20 - 25% provisjon av salgssummen på et hotellrom, basert kun på teknologi, vil det fortone seg absurd. Nettreisebyråene er kommet for å bli og vi kommer til å samarbeide med dem i fremtiden, men konkurransen vil føre til at det blir helt andre provisjonssatser fremover. Det har på en måte vært et duopol, der Expedia og Booking.com har greid å holde provisjonsnivået kunstig høyt. Nå kommer en rekke nye aktører inn i bildet, Trivago, etc. Vi omsetter iår for rundt 1 milliard kroner over våre egne nettsider.: - Den som vil være med å drive denne utviklingen tror vi vil være Google. Deres styrke har alltid vært kjempevolumer, for å få til det må de tilby lave priser.Når provisjonen kommer ned under 10%, blir de veldig interessante distribusjonskanaler. eBay og flere andre aktører er på vei, vi har bare sett begynnelsen.
I HRR nr.5, som er på vei ut til abonnentene nå, forteller topplederne i Nordic Choice Hotels, Petter A. Stordalen og Torgeir Silseth, om hvordan de ser på aktuelle spørsmål i bransjen. Her er et utdrag:Hvordan bedømmer dere hotellmarkedet i Skandinavia for tiden?Silseth:StordalenDe siste årene har nettreisebyråene (OTAs) vært en utfordring pga ublu provisjonskrav, hvordan vil dere forholde dere til disse fremover?StordalenSilsethStordalenLes hele artikkelen i HRR nr.5
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP