Hotell

Ned i nord

Publisert Sist oppdatert
Tromsø opplevde et beleggsfall på 12,5 % fra mai 2012 til mai iår. Det gikk ikke fullt så ille i Bodø, men 8,3 % nedgang i kapasitetsutnyttelsen er betydelig.De siste tallene fra viser at de fleste storbyer og destinasjoner hadde RevPAR-fall fra mai ifjor ().Det var beleggsnedgang som jevnt over gjorde det største utslaget på RevPAR i de norske hotellstorbyene. Og verst gikk det altså - foruten i Ålesund - i Tromsø og Bodø.Det var et betydelig dropp i belegg for , fra 68,2 til 62,5 %. Det var et enda mer ugunstig helligdags-bilde enn i 2012, men 8,3 % nedgang i belegg er mye.- Mai er tradisjonelt en vanskelig måned i Bodø, men selvfølgelig veldig avhengig av hvordan helligdagene faller. De siste to årene har mai for vår del vært veldig bra. Iår er vi tilbake til et mer normalt maibelegg, uttaler , direktør ved Rica Hotel Bodø, som opplyser at de ifjor hadde god trafikk selv i helgene tilknyttet helligdagene. Dessuten hadde de to store konferansearrangementer i mai.Stefansen er fornøyd med mai iår også, for hun mener den ble betydelig bedre enn fryktet.-Tallene viser en liten økning i businessgjester, tilbakegang på konferanse og stand by på ferie/fritid for mai.Om beleggfallet var betydelig i Bodø, var det smått brutalt i . Fra mai ifjor falt belegget fra 60,7 til 53,1 % iår, noe som tilsvarer en 12,5 % nedgang.- Mai var ventet å bli en dårlig måned, og slik ble det, sier , direktør både ved Clarion Collection Hotel With og Clarion Hotel Bryggen. Alapnes kunne glede seg over at prisene i byen «bare» falt med 1 %, fra NOK 888 til 879.-Her vil jeg gi kreditt til alle kjedenes revenue-avdelinger som er flinke til å holde prisene oppe og ikke dumpe på grunn av en dårlig måned. Ingen ville vært tjent med det. Og med høy andel forretningstrafikk, vet vi at det ikke er så prissensitivt.Øyvind Alapnes minner om at mai er en spesiell måned i Tromsø.- Nordlyssesongen er over og midnattssolen står først opp i slutten av måneden. Da sier det seg selv at vi blir veldig avhengig av forretningsmarkedet. Og forretningsmarkedet i mai ble til dels ødelagt av helligdagene.Hotelldirektøren lover å slå kraftig tilbake i juni med sine to hoteller, Clarion Collection Hotel With og Clarion Hotel Bryggen.- Men «bypraten» sier at hotellene i Tromsø ikke opplever juni like bra som den brukte å være før. Min mening er at juni alltid kommer til å være sterk, men at vintermarkedet har fått litt av det juni tidligere ga. Nordlys og mørketid har endret feriemarkedet vårt, og det drar også med seg forretningsmarkedet.
Peter Wiederstrøm, Hotelia ASBenchmarking Alliancese egen artikkelBodøHege StefansenTromsøØyvind Alapnes (bildet)

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS