Hotell

Nordic choice styrket seg i 2014

Publisert Sist oppdatert
Omsetningsrekord, oljeprisfall og stor suksess for nyetableringer er stikkord for Nordic Choice Hotels i 2014.Nordic Choice Hotels legger bak seg et år med gode økonomiske resultater. Omsetningen i 2014 ble 7230 MNOK, +561 MNOK mot 2013. I 2014 økte RevPAR med 2,7 %. EBITDA nådde i 2014 545 MNOK, en økning på 23 MNOK fra 2013. Nordic Choice får også stadig mer fornøyde gjester. (Net Promotor Score) har økt med +1,7 i 2014 og er 9,2 punkter bedre enn markedssnittet. Comfort, Clarion, Clarion Collection og de frittstående hotellene tar alle markedsandeler i sine segmenter.Det er utgiftsført engangskostnader forbundet med åpning og overtagelse av nye hoteller med 50 MNOK.- Til tross for økt kapasitetsvekst og tøffere tider i Norge i forbindelse med reduksjon i oljeprisene, har Nordic Choice Hotels hatt et godt år. Vi har klart å tilpasse oss nye omgivelser og kapitalisert på mulighetene som presenterer seg i kjølvannet av utfordringer. Derfor er jeg enormt stolt over å si at også 2014 ble et år langt ifra det gjennomsnittlige, sier , administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.Sammenlignet med fjoråret har Nordic Choice Hotels hatt en økning på 7 hoteller og totalt 1369 hotellrom. Vekst vil fortsatt prege selskapet de neste årene. Ni nye hoteller vil i løpet av 2015 komme innunder Nordic Choice-paraplyen. Nordic Choice Hotels har idag Stockholms tre største hoteller. Etter signeringen av Stockholms største hotellkontrakt på Brunkebergstorget, blir den fremtidige tilstedeværelsen i byen ytterligere forsterket. I tillegg skal Nordic Choice Hotels renovere eksisterende hotellrom for ca 1 MRD NOK i løpet av de neste tre årene, hvilket skal sørge for at selskapet fortsetter å ta markedsandeler i et tøffere marked. Nordic Choice har også tatt første spadetak på , som blir første hotell i Finland. Hotellet åpner siste kvartal 2016.- Med denne veksten viser vi at vi har stor tro på hotellmarkedet de neste årene. For 2015 ser vi imidlertid en nedgang i etterspørselen i flere norske byer knyttet til lavere aktivitet i oljesektoren. Til tross for dette forventer vi både økt omsetning og EBITDA i 2015, sier Silseth.Ved utgangen av 2014 hadde Nordic Choice Hotels 179 hoteller med tilsammen 29.785 hotellrom fordelt på Norden og Baltikum. Blant de nye tilskuddene er storsatsningen i Tromsø, , og Stavangerregionens største konferansehotell, . i hjertet av Haugesund og ved Sandnessjøen, er mindre hoteller for forretningsreisende og ferierende. i Oslo og i Tromsø er begge budsjetthoteller, som med meget godt belegg virkelig har markert sitt inntog i de respektive markedene.- Nordic Choice er et selskap i sterk vekst. Vi vil derfor alltid ønske å etablere oss på destinasjoner og i segmenter som vi tror vil vokse med våre ambisjoner. Men det er ekstra hyggelig når nyåpninger blir suksesser fra dag én. Da vet vi at vi har fylt et viktig behov og levert tjenester som gjestene våre etterspør akkurat nå, sier Silseth.Nordic Choice rapporterer etter en trippel bunnlinje, med utgangspunkt i mennesker, miljø og profitt.Nordic Choice rapporterer etter en trippel bunnlinje med utgangspunkt i mennesker, miljø og profitt.Ved utgangen av fjoråret hadde hotellselskapet 12.932 medarbeidere, fordelt på 124 ulike nasjonaliteter. Andelen medarbeidere og mellomledere med ikke-skandinavisk bakgrunn vokser stadig og ligger nå på henholdsvis 30,8 prosent og 14 prosent. I 2014 ble selskapet kåret til Norges beste arbeidsplass i reiselivsbransjen under den årlige kåringen .I 2014 ble Nordic Choice for annet år på rad rangert som det mest bærekraftige reiselivsselskapet i Norge av . CO2-utslipp per gjestedøgn er redusert med 12,4 prosent i forhold til 2013. Vannforbruk er kuttet med 13,1 liter per gjestedøgn og energiforbruk er redusert med 13 kw/h per kvm sammenlignet med året før. Nordic Choice har også vært Regnskogsfondets største private samarbeidspartner siden 2008 og donerer penger til beskyttelse av 100 kvm regnskog i ett år for hver eneste natt en gjest bor på et av selskapets hoteller. I 2014 bidro vi og våre gjester til å bevare regnskog tilsvarende 75.500 fotballbaner.- Vi ønsker å være positive bidragsytere også utenfor hotelltrappen. Derfor jobber vi stadig med å heve innsatsen for menneskene og miljøet rundt oss. Selvtilliten stiger parallelt med reduksjonen i vårt miljøavtrykk, og det er strålende å se at tiltakene vi gjør for å øke mangfold på arbeidsplassen fungerer godt, sier Silseth.
NPSTorgeir Silseth9 nye hoteller kommer i 2015Clarion Hotel HelsinkiClarion Hotel The EdgeClarion Hotel EnergyClarion Collection Hotel BankenClarion Collection Hotel KystenComfort Hotel Xpress Central StationComfort Hotel XpressTrippel bunnlinjeGreat Place To WorkSustainable Brand Index

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS