Hotell
Nordic choice vokser lønnsomt - tror på fortsatt vekst
2012 ble året hvor Nordic Choice Hotels åpnet rekordmange hoteller og ble Sveriges største hotellselskap, målt i antall hoteller. Samtidig leverte selskapet gode resultater. Nå fortsetter den ekspansive veksten.Nordic Choice har tilsammen 170 hoteller i fem land. i Gøteborg, på Fornebu, , i Oslo, og i Vilnius var tilskuddene i hotellporteføljen i 2012.- 2012 ble et godt år for Nordic Choice. Vi åpnet 6 fantastiske nye hoteller og leverte en EBITDA som er høyere enn i 2011 målt i både kroner og prosent. Og det til tross for at vi utgiftsførte 70 millioner i pre-opening kostnader. Vårt mål er å vokse lønnsomt og det klarte vi, sier (bildet), adm. dir. i Nordic Choice Hotels. Driftsinntektene i 2012 økte med 14,4 %, og beløp seg til NOK 5996 millioner i 2012 mot NOK 5243 millioner i 2011. Resultat før skatt viste en økning på 27,4 %, opp fra NOK 227 millioner i 2011 til NOK 290 millioner i 2012. EBITDA økte med 19,2 %, fra NOK 412 millioner i 2011 til NOK 490,9 millioner i 2012. Resultatet er belastet med NOK 70 millioner i pre-opening kostnader, som har dekket engangskostnader ved åpning av nye hoteller.- 2012 vil gå inn i historien som et foreløpig høydepunkt for Nordic Choice. Aldri har vi vært større. Aldri har vi åpnet flere og mer fantastiske hoteller, og aldri har vi hatt så mange fornøyde gjester og ansatte. Vi har satt oss høye mål for 2013 og sammen skal vi sørge for at suksessen fortsetter, sier , eier og styreleder i Nordic Choice Hotels.De neste 32 månedene forventer Nordic Choice å se en 16 % økning i antall tilgjengelige rom i Norges seks største markeder, mens Sveriges fem største byer vil se en økning på 8 %. Det tilsvarer en kapasitetsøkning på nesten 5000 rom, hvorav Nordic Choice står for nærmere 3000. Selskapet forventer også en stor økning i etterspørsel i begge land, og at antallet solgte romdøgn følger denne spådde BNP utviklingen.- Nordic Choice er inne i den mest offensive periode i selskapets historie. En generell kapasitetsøkning vil uten tvil gi et tøffere hotellmarked i årene som kommer, men vi forventer likevel en ytterligere resultatforbedring i 2013, sier Silseth.I løpet av 2013 øker Nordic Choice hotellporteføljen med ytterligere 9 hoteller. I september åpner med beliggenhet ved den nye nasjonalarenaen Friends Arena i Solna utenfor Stockholm. Også Comfort og Clarion Collection-kjeden får nye tilskudd i sin hotellportefølje iår.I 2012 har Nordic Choice blant annet bidratt til å bevare 55.000 hektar regnskog, som tilsvarer 70.000 fotballbaner. I tillegg har hotellene redusert antallet leveranser og transport med 16,5 %, sett i forhold til 2010.- Samfunnsansvar er en viktig del av vår forretningsidé. Vi ønsker å være åpen om hvordan vi satser og hvilke utfordringer vi jobber med å løse. Kun på den måten kan gjestene og våre medarbeidere sove med god samvittighet, sier Petter A. Stordalen.I 2013 vil bærekraftig mat være et viktig satsningsområde for Nordic Choice. Med 20.000 gjester daglig, handler matsatsningen om å tilby gjestene et sunt og godt alternativ til tradisjonell hotellmat. Nordic Choice har som mål å servere bærekraftig mat, som både er bra for helse, klima og miljø, og som fremmer både dyrevelferd og rettferdige vilkår for dem som produserer råvarene.
Clarion Hotel PostQuality Hotel ExpoClarion Hotel & Congress TrondheimComfort Hotel Grand CentralClarion Hotel Arlanda AirportComfort Hotel LTTorgeir SilsethNordic Choice økte både inntektene og forbedret sitt driftsresultat i 2012.Petter A. StordalenForventer økt etterspørselQuality Hotel FriendsMiljø og samfunnsansvar
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP