Hotell

Nordlysturisme "reddet" tromsø-hotellene i påsken

Publisert Sist oppdatert
Tromsø var den eneste byen på oversikten fra som hadde vekst i antall solgte rom i mars. Påsken i år falt på mars måned, mens hoveddelen av fjorårets påske-periode havnet i april.Det var 4,2 % flere solgte romdøgn i mars iår enn i mars ifjor.- Det er ingen tvil om at vi i mars også nøt godt av nordlysturismen og økningen her.Nordlysturismen trappes forsiktig ned til slutten av mars, så vår fordel med tidlig påske var at vi hadde business når andre ikke hadde det. Dog; hadde det vært april-påske, så hadde mars i år blitt mye, mye bedre, sier direktør på Clarion Hotel The Edge, . Han kan også melde om gode tall i årets første tre måneder.- Første kvartal har vært nydelig med en massiv økning i antall turister, som førte til at vi hentet inn økningen i antall tilgjengelige rom.Forklaringen på at Tromsø-hotellene, tross en økning på 16,8 % i antall tilgjengelige rom, kun gikk ned i rombelegg fra 70,9 til 70,5 % i første kvartal (mot første kvartal ifjor), tror Alapnes ligger i at hotellene valgte å ikke prise for tøft og heller vinne belegg.- For vår del ga det solid økning i omsetning. Samtidig er det svært mange internasjonale byrå som ga mange gjester til lavere priser. Jeg tror markedet vil prise seg litt opp neste år, når vi nå hentet tilbake vinterbelegget, sier Alapnes, som er optimist med tanke på kommende vinter.- Vi har stor tro på at kommende nordlyssesong blir minst like bra. Med valutarabatten turistene har nå, er Tromsø nesten billig. Vi ser også at flere internasjonale flyselskap snuser på byen og vil gi oss et ytterligere løft.Men våren tror Alapnes kan bli tøff.- Nå forsvinner turistene i to måneder og det blir spennende å se hvordan Tromsø står seg i april og mai.Men inntil de tallene er klare kan direktør Øyvind Alapnes på Clarion Hotel The Edge glede seg over sitt eget hotells resultater.- Vi leverte resultater langt over det vi hadde trodd fra desember til ut første kvartal. Det er særdeles gledelig.
Benchmarking AllianceHRR - Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel ConsultingØyvind Alapnes

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS