Hotell

Oslo og stavanger - likt rombelegg, enorme prisforskjeller

Publisert Sist oppdatert
I januar hadde Oslo med Fornebu et gjennomsnittlig hotellrombelegg som var litt høyere enn i Stavanger-området, 56 mot 55,2 %. Til tross for dette, oppnådde hotellene i landets hovedstad en snittpris som lå NOK 211 under «oljehovedstadens» hoteller, ifølge tall fra Én forklaring kan selvsagt være at gjesteaktiviteten som foregår ved hotellene i Stavanger-området er knyttet den lukrative offshorevirksomheten. Selskapenes økonomi er gjennomgående solid, andelen utenlandske tilreisende er stor og betalingsviljen er deretter.En annen årsak ligger i hvordan kapasitetsutnyttelsen fordeler seg utover i uken.Stavanger-området har for eksempel lavere kapasitetsutnyttelse i helgene (fredager og lørdager) enn Oslo med omegn. Differansen er nesten 10 %-poeng i januar. Dette er dager der prisene i begge byene er svært lavt. Dermed er det relativt sett et lite lavprisvolum, slik at prispresset totalt sett ikke blir så stort der som i Oslo.Både på mandager og tirsdager er belegget vesentlig høyere i Stavanger-området enn i Oslo med omegn. Dette er dager der prisene er meget høye. Dermed «vektes» priselementet høyere i førstnevnte by i totalbildet.Revenue management-arbeid styres dels lokalt og dels på hotellenes hovedkontorer.Stavanger har i svært mange år har hatt et sterkt fagmiljø med landets mest anerkjente hotellutdanning, men at de personene som jobber med prisoptimalisering på hotellene der skal være gjennomgående mye dyktigere enn tilsvarende personell på Oslo-hotellene, er tvilsomt.Januar ble som vanlig en svak måned for hotellene – både i Stavanger og Oslo.Det ovennevnte pris- og beleggsbildet er dog kjent gjennom flere år. i Scandic Hotels sier at det er mange årsaker til at prisene er høyere enn i Oslo.- Kapasitetsutnyttelsen i midtuke har vært veldig høy over mange år i Stavanger. Dette kombinert med en moderat vekst av nye rom i markedet, har gjort at man gradvis har fått økt prisene på den kontraherte trafikken (avtalekunder) mer enn i Oslo. I Oslo har det vært en jevn tilføring av nye rom over en rekke år, som gjør at kapasitetsutnyttelsen ikke har vært sprengt på pressdagene over tid. Dette gjør det vanskelig å få prisene løftet likemye som i Stavanger.Gamsgrø viser til at det nesten er like mange overnattinger i Oslo som det er i Bergen, Stavanger og Trondheim tilsammen.- Og i og med at markedet er så stort og er spredt over et relativt stort område, er det vanskeligere å få til en kollektiv prisvekst. Det er alltid noen som ønsker seg mer belegg og prøver å kjøpe seg dette gjennom lavere priser.- Man må nesten dele Oslo inn i ulike soner og følge prisutviklingen i de enkelte for å få et mer riktig og sammenlignbart bilde. Området rundt Oslo S har jo like mange rom som hele Stavanger. I tillegg er segmentmiksen annerledes i Oslo, og spesielt konferansesegmentet er under press på pris, både fra Oslo og områdene rundt Oslo. er administrerende direktør ved Scandic Stavanger Forus. Han melder at det jobbes hardt i regionen for å få kundene til å velge dager med lavere belegg, altså fra og med torsdag til og med mandag.- Vi ser likevel relativ liten vilje til å velge disse dagene, når vi argumentere med at dette vil redusere kostnadene for kunden. Dette opplever vi både i konferansemarkedet og i det rene losjimarkedet, og sterkest i energibransjen.Dahl mener at alle kjedene har flinke mennesker som jobber med revenue management i Stavanger-området- Men er det nok ikke disse i seg selv som "gjør» prisene. Derimot gjør den gode betalingsviljen det letter for revenue-lederne å holde en høy pris i ukedagen. Man vet at det finnes gjester som er villig til å betale.Samtidig slår Gjermund Dahl fast at det revenue-arbeidet som gjøres for å sikre en optimal miks mellom høyt betalende losjigjester og mer prissensitive konferansegjester, er et håndverk som ikke skal undervurderes.- Her kan man fort gå i den ene eller andre fella. Skal man stenge ute konferansene som fortrenger høyere betalende losjigjester? Videre, skal man for eksempel selge rommene billigere til den store kongressen, som gir mange hundre romdøgn til byen, men lite omsetning til hotellene ellers, for å sikre fremtidige forespørsler. Dette er to av mange små og større vurderinger som revenue-teamene gjør for å sikre en så høy snittpris som mulig.Gjermund Dahl mener det i noen sammenhenger kan være en ulempe at Stavanger har landets høyeste hotellrompriser.- Da får vi et rykte både i ferie-/fritidsmarkedet og blant konferansekunder om at vi er så dyre. Men det muligheter for å presse prisene nedover hvis trafikken kan legges til dager med mindre trykk, som torsdag til søndag. Vi opplever ofte at det misforstås i markedet at høye priser gjelder alle dager. Det er nemlig langt fra sannheten.Et annet aspekt er den dramatiske økningen i antall hotellrom Stavanger-regionen får de nærmeste 3 årene. Dette vil utvilsomt få innvirkning på snittprisen, men vil også kunne gi regionen det løftet den trenger for å øke belegget i resten av uken.
Benchmarking Alliance.HRR – Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel ConsultingChristian GamsgrøGjermund Dahler

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS