Hotell

Rekordbelegg i tromsø

Publisert Sist oppdatert
Trolig er det bare Lillehammer i 1994 som har hatt en bedre februar måned beleggsmessig enn den Tromsø-hotellene hadde i år.Et gjennomsnittsbelegg på 91,7 % i en vintermåned i by-Norge er fantastisk bra, og det var det Tromsø-hotellene oppnådde i forrige måned.Februar viste at det var et stort sprang mellom byene som hadde høyest og lavest rombelegg; Tromsø (91,7 %) og Kristiansand (39,5 %). Det samme gjaldt rompris der Tromsø og Haugesund lå i hver sin ende av skalaen med henholdsvis NOK 1 018 og NOK 718. (perioden januar-februar samlet) viser tallene bl.a. at har de høyeste hotellromprisene* (NOK 1 014)har høyest rombelegg** (88,7 %) har det laveste rombelegget (37,4 %) har de laveste hotellromprisene (723) har høyest vekst i antall solgte hotellrom fra perioden januar-februar ifjor (+11,4 %) har svakest utvikling (-12,1 %) når det gjelder antall solgte hotellrom fra perioden januar-februar ifjorhar svakest romprisutvikling (-32,6 %) fra perioden januar-februar ifjor har høyest romprisvekst (10,9 %) fra perioden januar-februar i fjor Tall fra viser at de interne forskjellene innad i en by, både når det gjelder belegg og pris, kan være store. Også fra uke til uke, eller fra ukedag til ukedag, er variasjonene betydelige. Hoteller i en by kan variere på mange måter, for eksempel når det gjelder størrelse, beliggenhet, konsept og standard. Dette får naturlig nok stor innvirkning på nøkkeltall, som belegg og rompris. Følgelig kan det fort gå galt av sted om man benytter gjennomsnittstall der man heller burde gjort uttrekk med relevante data, for eksempel de mest sentralt plasserte hotellene eller de med høyest standard. Dette ser man ikke minst på «spread-diagrammet» der høyeste og laveste verdi kommer frem.I Trondheim opplevde man at avviket i rombelegg var på over 80 %-poeng en av dagene i februar. Videre er variasjonene store fra én periode til en annen, eller fra én ukedag til en annen. I tallene fra Bodø så vi blant annet at svært få ukedager har et gjennomsnitt nær månedssnittet på 60,4 %.
HRR - Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel Consulting (Tekst)(her: losjiinntekt eks. MVA per solgte rom)HITTIL IÅRTromsøTromsøKristiansandHaugesundHaugesundLillehammer***Lillehammer***TromsøRombeleggstall spriker i storbyeneBenchmarking AllianceKilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting* Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom** Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom*** Ungdoms-OL ble avviklet på Lillehammer i februar 2016, og her ble det oppnådd svært høye priser og belegg

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS