Hotell

Rezidor: større utfordringer på forretnings- og konferansemarkedet

Publisert Sist oppdatert
Rezidor Hotel Group med varemerkene Radisson Blu og Park Inn, merker større etterspørsel på det norske ferie- og fritidsmarkedet for tiden, mens konkurransen på konferansemarkedet blir stadig hårdere. Nå sonderer de mulighetene for å introdusere sitt nye brand, Radisson Red, i Norge, forteller (bildet), regiondirektør Norge for Rezidor. Rezidor har for tiden 20 Radisson Blu og 6 Park Inn-hoteller i Norge.- Vi ser en fin økning når det gjelder individuelle fritidsgjester, det er interessant at weekendbelegget øker mer enn midtuke. Dette kan ikke spores til spesielle etterspørselsdrivere, som større konserter eller andre events. Forretningsmarkedet er mer utfordrende enn tidligere, mens kurs- og konferansemarkedet preges av flere tilbydere. Det er også færre av de større konferansene og vi ser tegn til at en del av de møtene som før ble holdt eksternt, nå blir lagt til arrangørens egne lokaler. Mange av de store norske selskapene har bygget egne konferanseanlegg. I tillegg ser vi litt lavere etterspørsel etter såkalte "residential events", møter med overnatting. Vi er inne i en spennende tid der mange nye hoteller kommer til, samtidig som næringslivet varsler om svakere økonomiske utsikter. Vi ser utfordringer i Tromsø, der hotellkapasiteten er økt med ca 17% hittil iår. I Bodø har det vært en økning på nesten 15%, i Trondheim har det vært en økning på ca 10%, og ikke minst i Stavanger, der det har vært en økning på 18%. Dette er starten på en kapasitetsutvikling som vil påvirke lønnsomhetsbildet i vår næring.- Det håper vi på, vi er ute i markedet for å sondere mulighetene. Vi ønsker å ha Radisson Red hoteller, først og fremst i de store byene. Det vil nok komme et eller to Red-hoteller til Norge i løpet av relativt kort tid og vi regner med å ha avtaler på plass i løpet av 2015, slik at vi får lansert varemerket i Norge. Utgangspunktet er at dette skal være nye hoteller, ikke rebranding av Radisson Blu eller Park Inn.
Jan Petter EilertsenHvordan er det norske hotellmarkedet for tiden?Kommer det nye varemerket Radisson Red snart til Norge?Les hele artikkelen i HRR nr.6

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS