Hotell

Romprisene holder ikke tritt med prisstigningen ellers

Publisert Sist oppdatert
Selv om 2015 var et godt år for mange av landets største byer og destinasjoner, holdt ikke romprisene tritt med utviklingen i konsumprisindeksen. Bergen falt under 70% beleggsprosent på årsbasis ifjor og som driver tror det er lenge til vi får se en beleggsprosent over dette nivået igjen. Han har nå utarbeidet en interessant oversikt over hotellåret 2015 i de største norske byene.Oversikten viser at av de 13 byene i oversikten var det kun fire som hadde beleggsvekst fra 2014 til 2015. Wiederstrøm har også sett på prisutviklingen på hotellrom i perioden 2000 til 2014. Den er svak, sett fra hotellenes ståsted. I Oslo har det vært en jevn nedgang fra 2008, og de inflasjonsjusterte prisene i 2014 var langt lavere enn i år 2000. I Stavanger har det vært nedgang fra 2008 til 2014, men her var fallet mye lavere før det "stupte" fra 2014 til 2015. I likhet med Bergen var 2014-prisene i Stavanger høyere enn i år 2000. I Trondheim har prisene falt relativt mye fra 2007 til 2014.Wiederstrøm Hotel Consulting er norsk representant for (BA), tall og statistikk i oversikten kommer primært derfra. BA er den dominerende aktøren innen hotellbenchmarking i Norge og Norden. De norske medlemshotellene har tilsammen over 50.000 rom og et representativt antall hoteller/rom i de viktigste byene; f.eks. 12.000 rom i Oslo med Fornebu, 4600 i Stavanger og 4500 i Bergen. Dette gjør systemet til en interessant og representativ statistikkbase for hotelldata. fra Benchmarking Alliance gir unike muligheter til å kjøre ut statistikk over de perioder man ønsker. Medlemshotellene sender daglig inn tall for losjiomsetning, belegg m.m., og kan så sammenligne egne tall med tilsvarende tall for en egendefinert gruppe konkurrenter (kalt "Comp.Set"). Man kan sammenligne på dagsnivå, eller de tidsperioder man ønsker. Siste døgns tall er alltid tilgjengelig.
Peter Wiederstrøm,Wiederstrøm Hotel Consulting,Benchmarking AllianceHotel Trends

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS