Scandic Hotels går langt i å tilrettelegge for gjesters ulike funksjonsnedsettelser. Det handler ikke bare om ønsket om å tilrettelegge, men også om et uutnyttet marked.– Hovedgrunnen til at vi satser på tilgjengelighet, er at vi har sett at dette er et behov for tilpasning av tjenestetilbudet ut ifra funksjonsevne hos flere av våre gjester. Vi ser blant annet at vi i Norden nå blir eldre og det gir naturlig nok andre utfordringer knyttet til det å reise. Men det gjelder også utfordringer knyttet til allergi eller sensoriske funksjonsnedsettelser som ikke er knyttet til alder. Det er opp til oss å løse disse utfordringene. I Scandic har vi derfor løftet tilgjengelighet opp og gjort det til en del av vår forretningsmodell, sier , tilgjengelighetsambassadør i Scandic Hotels.– Vi ønsker å dele vår kunnskap og erfaringer. Derfor har vi blant annet gjort vårt e-læringsprogram om tilgjengelighet og funksjonsevne tilgjengelig for alle på våre nettsider. Vi har også laget en sjekkliste på 110 punkter som vi kaller Scandics tilgjengelighetsstandard, sier Berglund.Administrerende direktør i Scandic Norge, , mener det ligger muligheter i mange kundesegmenter med tanke på tilgjengelighet.– Vi ser at tilretteleggelse for ulike typer funksjonsnedsettelse er noe som etterspørres innen alle segmenter, og når du skal bestille for en gruppe, er det spesielt viktig at bestiller vet at Scandic Hotels er for alle. Det skal ikke være sånn at potensielle gjester hos oss må se seg nødt til å snu i døren, fordi de ikke tåler maten som serveres, eller at rommene er utformet på en måte som gjør det ubekvemt å bo der. Scandic er for alle, sier Steen-Mevold.Seksjonssjef i Barne-, Ungdoms- og familiedirektoratet og leder for Deltasenteret, mener satsningen treffer tiden vi lever i. I forbindelse med FNs tilgjengelighetsdag 3. desember, hadde Buf.dir et stort tre-dagers seminar på .– Vi synes det er viktig at alt det vi gjør selv, både når det gjelder informasjon og steder vi er på, skal være foregangssteder på tilgjengelighet. Derfor har vi inngått en rammeavtale med Scandic. Det er utrolig flott at Scandic har sett det kommersielle potensialet i denne brukergruppen, og at de leverer kvalitet i dette arbeidet. Nå håper vi flere ser mulighetene, slik Scandic har gjort, og lar seg inspirere til å lage enda bedre tjenester for alle, sier HaugetoTidligere i år vant Scandic pris for sitt arbeid under . De har også holdt innlegg i både og , hvor de har fortalt om sitt tilgjengelighetsarbeid og delt av sin kunnskap.
Magnus BerglundSvein Arild Steen-MevoldTreffer tiden vi lever iÅse Kari Haugeto,Scandic FornebuWorld Responsible TourismAwardEUFN
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP