Hotell

Scandic fornøyd med vekst i omdømmemåling

Publisert Sist oppdatert
En fersk markeds- og merkevarestudie utført av viser at Scandic øker mest på spørsmål om foretrukne hotellkjede i Norge i 2015, de øker fra 8 til 15 prosent. og scorer fortsatt høyest.Scandic er svært fornøyde med resultatet, som kommer etter en omfattende integrasjonsprosess der 65 tidligere norske Rica-hoteller ble til Scandic i løpet av høsten 2014 og tidlig 2015.- Integrasjonen mellom Rica og Scandic kunne potensielt utfordret vår troverdighet i markedet. Hvordan ville gjester, ansatte og bransjen oppfatte at Rica ble kjøpt opp av Scandic? Resultatet fra undersøkelsen gir oss en viktig bekreftelse på at vi er på rett vei, og vi har lykkes med å utviklet noe nytt med det beste fra begge hotellselskapene, sier administrerende direktør i Scandic Norge, Som følge av den vellykkede integrasjonen med Rica, har Scandic det siste året tatt store markedsandeler i det norske markedet. Hotellet styrker seg også dramatisk på spørsmål om hvor godt inntrykk man har av hotellkjeden, fra 49 % til 60 % i 2015. Fremgangen vises spesielt godt på hotellkjedens definerte satsningsområder frokost, kurs- og konferansetilbud (M&E) og service. På flere områder har Scandic passert Thon Hotels og er rett bak Nordic Choice.Da Opinion presenterte den ferske undersøkelsen, fikk Scandic de svarene fra markedet som de har jobbet hardt for helt siden oppkjøpet av Rica ble kjent, men kanskje ikke har turt å snakke for høyt om.- Vi skal være ærlige og innrømme at vi ikke trodde vi skulle ta så store merkevaresteg på så kort tid etter integrasjonen, sier markedsdirektør .Spesielt gledelig synes markedsdirektøren det er at Scandic øker mest på foretrukne hotellkjede, og at de har den største økningen i kunder som anbefaler Scandic til andre av alle hotellkjeder i Norge.- Det viser at vi har gjort mye riktig i 2015, sier Birkeland, som lover at arbeidet med å vinne gjestenes tillit og ytterligere forsterke merkevaren fortsetter for fullt i 2016.Steen-Mevold mener at markeds- og merkevarestudien er en bekreftelse på at hotellkjeden har lykkes med å ivareta det beste fra to verdener det siste året.- Utfordringen var hvordan vi best kunne integrere Rica i Scandic og skape noe nytt. Vi ønsket å beholde det beste fra både Rica og Scandic, og gjennom integrasjonen skape en tydelig posisjon i det norske hotellmarkedet. Et konkret eksempel er hvordan vi har laget en ny og bedre frokost med et sterkt søkelys på smak, presentasjon og service.I Scandics årlige interne klimaundersøkelse kommer det frem at også de ansatte opplever integrasjonen som vellykket.- En av de viktigste indikatorene på om integrasjonen var vellykket eller ei, er hvorvidt alle våre ansatte trives på jobb, er stolte av det de gjør og føler en iver etter å skape positive gjesteopplevelser hver eneste dag. Det er herlig å se at et godt klima internt gir stor effekt på vårt omdømme i Norge, avslutter Steen-Mevold.
OpinionRadissonChoiceSvein Arild Steen-Mevold.Tine Birkeland

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS