Hotell

Scandic har planer om 20 arealeffektive htl-hoteller

Publisert Sist oppdatert
Scandic Hotels lanserer nå en ny hotellkjede, HTL. Det nye hotellkonseptet skal ha hoteller med den beste og mest sentrale sentrumsbeliggenheten, best pris, smarte digitale løsninger og høy designfaktor. HTL retter seg mot en ny generasjon reisende. I løpet av 5 år skal det etableres 20 HTL hoteller i de nordiske storbyene, og allerede i mai 2014 åpner HTL i Stockholm. Totalt betyr satsingen milliardinvesteringer for Scandic sammen med eiendomseierne, og flere hundre nye arbeidsplasser.Den økende digitaliseringen, fortsatt urbanisering, nye mobile møtekulturer og et økt krav til gjennomsiktighet og tempo har ført til en ny målgruppe med andre prioriteringer enn den tradisjonelle hotellgjesten. Derfor utvikler Scandic sin hotellportefølje og skaper et nytt hotellkonsept, og et søsterselskap til Scandic med det egne varemerket; HTL.– Vi har sett lignende initiativ vokse frem internasjonalt, og nå sikrer vi vår posisjon på det nordiske markedet gjennom å utvikle et eget konsept. Få eller ingen andre kan gjøre dette, siden utfordringen handler like mye om riktig forretningsmodell som ressurser til å skape et sterkt konsept og varemerke, for å bygge en ny kjede, sier , konsernsjef i Scandic.HTL er et rendyrket hotellkonsept, som tilbyr en svært god hotellopplevelse i et storbymiljø. Idéen bygger på arealeffektive hoteller der alt unødvendig er fjernet, og hvor man heller har øket kvaliteten på alt det hotellgjesten setter mest pris på. I all enkelhet handler det om LESS IS MORE. Navnet HTL er ikke noe unntak.HTL kommer i første rekke til å etableres gjennom nybygg og ombygginger. I første rekke handler dette om å konvertere kontorbygg. I løpet av de neste fem årene forventes det at det vil etableres 20 hoteller i de nordiske storbyene. Allerede nå er posisjonen i Stockholm befestet, gjennom to nye hoteller. Forhandlinger pågår nå med eiendomsutviklere over hele Norden.I mai 2014 åpner HTL med 275 rom på Kungsgatan i Stockholm. Eiendomseier er AxFast, et frittstående konsern i Axel Johnsongruppen. Det andre hotellet bygges på Upplandsgatan i Stockholm.– Det går bra for Scandic, og dette er bare ett av mange prosjekter vi har iverksatt. Vi har de siste årene investert flere milliarder i å utvikle Scandics hotellportefølje, og det kommer vi til å fortsette å gjøre. Samtidig ser vi en mulighet til å vokse i et delvis nytt segment med et nytt varemerke. Det finnes et potensial akkurat nå, siden vi vet at mange eiendomsutviklere står med tomme kontorlokaler, som enkelt kan konverteres til HTL. Samtidig er det fortsatt et behov for flere hotellrom i våre nordiske hovedsteder for å konkurrere om de internasjonale kongressene, avslutter Ehrling.Også i Norge er det planer om å etablere den nye hotellkjeden. I første rekke ser man etter egnede lokaler i sentrum av Oslo.– Arbeidet med etableringen av det første HTL i Norge er allerede godt i gang. Dette er et sterkt konsept, og det finnes ikke lignende kjeder i hverken Norge eller Norden. Vi tror derfor dette vil være et viktig våpen om markedsandeler, og ikke minst i kampen om den nye, moderne reisende. Hvor raskt vi kan etablere oss avhenger av de dialogene vi er inne i, men vi er definitivt offensive, sier adm. dir. i Scandic Norge, .HTL har idag fem ansatte som arbeider med å utvikle HTL-konseptet. Selskapet drives som et søsterselskap til Scandic med eget styre og adm. dir. er Joachim Högefjord.
Anders EhrlingTo svenske hoteller skal bli 20 nordiskeTil Oslo sentrumSvein Arild Steen-Mevold

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS