Hotell

Direktør for marked, merkevare og kommunikasjon i Scandic Norge, Tine Birkeland Westby.

Scandic Norge lanserer lydbok for bedre søvn

«Heng opp håndkleet»-initiativet, utfasingen av plastemballasje, veiing og registrering av matavfall og overgangen til 100 prosent fornybar elektrisitet er viktig deler av Scandics bærekrafthistorie, men kanskje ikke så interessant for den jevne gjest.

Publisert Sist oppdatert

– Samtidig mener vi det store arbeidet vi gjør innen bærekraft er et viktig budskap å dele, og et godt utgangspunkt for å lage en lydbok med et oppriktig budskap, fremført med et aldri så lite glimt i øyet. Vi håper historien kan ha en beroligende effekt på gjestene våre, sier direktør for marked, merkevare og kommunikasjon i Scandic Norge, Tine Birkeland Westby.

Søvnproblemer er et stadig tilbakevendende tema i mediene, og i en ny undersøkelse fra Respons Analyse kommer det frem at syv av ti nordmenn sliter med å sovne, minst én gang i uken. Undersøkelsen viser også at stress og uro er en utløsende årsak blant mer enn halvparten, og at 30 prosent ofte bekymrer seg for klimaendringer.

Unge mennesker og kvinner er hardest rammet, og av de spurte er det én av fem som bruker lyd for å sovne. Dette er bakgrunnen for at Scandic nå lanserer lydbok. For å fortelle denne historien har selskapet jobbet med å finne Norges mest beroligende stemme, og landet til slutt på skuespiller Oddgeir Thune ved Det Norske Teateret.

– Selv om vi setter det litt på spissen hvor beroligende en bærekrafthistorie kan være, er det en oppriktighet i bunn av denne kampanjen. Vi ønsker å inspirere både gjester og ansatte, og vise at vi har et helhetlig fokus på bærekraft i alle deler av virksomheten vår, sier Birkeland Westby.

Scandic jobber etter FNs klimamål, og har blant annet et mål om å redusere CO2-utslippet pr. kvadratmeter med 50 prosent fra 2019 til 2030. Flesteparten av Scandics hoteller har allerede innfridd kravene til verdens tøffeste miljøsertifisering for hoteller, Svanemerket, og etter en omfattende resertifisering er målet at samtlige skal gjennom nåløyet innen mai 2023.

– Som et selskap som sysselsetter mange og er vertskap for enda flere, har vi et stort ansvar for å drive virksomheten vår på en bærekraftig måte. Gjestene skal føle seg trygge på at vi har lagt tilrette for opphold med lav miljøpåvirkning, sier bærekraftdirektør i Scandic Hotels Group, Magnus Ljungberg.

Scandics lydbok har fått navnet «A Good Night’s Sleep», og er tilgjengelig på Spotify.

Powered by Labrador CMS