Hotell

Skal bygge 150 hoteller på 10 år - 10 i norge

Publisert Sist oppdatert
etablerer nå en ny hotellkjede, , i samarbeide med norske (SHM) og IKEA-selskapet . Moxy Hotels blir økonomiklassehoteller i 3-stjernesegmentet, de skal spesielt appellere til yngre hotellgjester, som er opptatt av god og praktisk design, rimelige priser og gratis trådløs internett. Det skal åpnes 150 Moxy Hotels i Europa de neste 10 år, derav ca.10 i Norge.- For tre år siden begynte vi samtaler med InterIKEA om budsjetthoteller og vi har hatt nær kontakt med Marriott siden 2004. Marriott ser en åpning i markedet for budsjetthoteller i Europa. De har i underkant av 20 forskjellige brands, men i Europa har de ingen i budsjettsegmentet, sier , adm.dir. i SHM.- IKEAs byggeteknikk gjør produksjonen rimelig og effektiv. Baderommene produseres i modul, to og to, men veggene er flatpakkede, i god IKEA-stil. Men det blir ingen IKEA-møbler på hotellene, det er snakk om spesiallagede produkter. IKEAs fabrikk i Italia har kapasitet til å produsere 150 - 180 rom i uken. Rommene blir på 17 kvm med 7,1 kvm ledig gulvplass. De får 42 tommers TV, via Airplay kan egen laptop kjøres direkte på TV'en. Badet er på 2,2 kvm med skikkelige materialer.Byggeomkostningene pr. rom er rundt EUR 45.000, pluss tomteomkostninger, men når produksjonsvolumene øker, regner vi med å redusere omkostningene. Byggetiden er kort, på grunn av effektive byggemetoder kan hotellet stå ferdig 6 måneder etter at første spadetak er tatt. De fleste sammenlignbare hoteller bygges på 18 - 24 måneder. Det ser ut som hotellene blir litt større enn det vi tenkte i utgangspunktet. Det minste hotellet vi jobber med nå har 164 rom, det største blir på 470 rom, gjennomsnittlig antall rom er 250. Pr. idag er det signert og godkjent seks hotellprosjekter, i løpet av året regner vi med å ha signert 20 til 25. Det første MOXY-hotellet åpner ved Milanos lufthavn Malpensa i februar 2014, sier Harald Jacobsen.Eksteriøret blir forskjellig og alle hotellene skal bygges fra grunnen av. Overnattingsprisen blir fra 60 til 100 euro, det budsjetteres kun med 8 - 10% food & beverage i tillegg.Inter Hospitality Holding B.V. skal kjøpe tomtene og eie alle hotellbygningene. De investerer i første omgang US$ 500 millioner i 50 hoteller. Scandinavian Hospitality Management AS har en langsiktig leieavtale og en franchiseavtale med Marriott, de kan velge hvilke tjenester de ønsker fra Marriott sentralt.Et gjennomsnittlig MOXY-hotell får 15 ansatte, pluss housekeeping. Det skal ikke være noen lokal direktør eller salgssjef, hotellet styres av en driftssjef. MOXY-hotellene skal ledes fra Amsterdam, der SHM nå bygger opp et hovedkontor med over 30 ansatte, som skal stå for all drifting; innkjøp, trening og opplæring. Salg og markedsføring er i utgangspunktet Marriotts ansvar.- Etter at vi introduserte MOXY på hotellkonferansen i Berlin i mars, har interessen vært fantastisk. Vi har også fått mange henvendelser om mulige etableringer i Norge. I Norge er vi, i første omgang, interessert i etableringer i Oslo, Stavanger og Bergen, på sentrale tomter. Vi regner med å etablere 10 MOXY-hoteller i Norge i løpet av de neste ti årene. De fleste MOXY-hotellene vil komme i Tyskland, England vil også få mange etableringer. Ellers kommer det hoteller i Østerrike, Irland, Belgia, Italia, Nederland, Danmark, Finland og Sverige. Målsetningen er å komme opp i 150 hoteller i Europa i løpet av 10 år, samtidig vil Marriott også vurdere å spre konseptet til andre land.Det er vi og IKEA som har laget konseptet for MOXY, vi solgte det så til Marriott, som insisterte på å eie varemerket. Dette er første gang Marriott bygger opp et varemerke helt fra scratch. Å kunne kombinere Marriott på salg, markedsføring og distribusjon, med IKEA på investering og byggeteknologi, er fantastisk spennende, avslutter Harald Jacobsen.
Marriott International
Moxy HotelsScandinavian Hospitality ManagementAS*Inter HospitalityHarald Jacobsen60 - 100 euro pr. romOslo, Bergen og Stavanger først* Scandinavian Hospitality Management AS eies av Harald Jacobsen, Rune Firing, Per Arne Damm og Mads Jacobsen.Les hele artikkelen i HRR nr. 3

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS