Hotell
Småpen vekst for byhotellene i 2011
Året som er i ferd med å rundes av har bydd på god vekst i RevPAR i de fleste storbyene. Det ergjennomgående rombelegget som trekker opp. Det viser den siste hotellstatistikken fra Benchmarking Alliance, som er fra november.RevPAR (revenue per available room=losjiinntekt per tilgjengelige rom, se forklaring under) har utviklet seg positivt stort sett alle steder i Norge hvor Benchmarking Alliance fremstiller tall. Utenom Lillehammer- og Hamar-området, er det vekst fra perioden januar-november ifjor til tilsvarende periode iår. For november isolert (se tabell) er det mange og til dels store, sorte tall.Best var utviklingen i Bodø, der RevPAR akkumulert iår var 9 % høyere enn ifjor. Med NOK 578 havner hotellene i Nordlands hovedstad dog bare på 4. plass på vår liste når det er snakk omnivå. Høyest akkumulert RevPAR stod Stavanger-området for, med NOK 712 (+4,2 % fra 2010). Dette er NOK 24 foran Bergen og mer enn dobbelt så høyt som jumboplasserte Lillehammer/Hamar.Gardermoen har hatt RevPAR-vekst i flere måneder på rad, og hittil iår er økningen på 3,8 %. God beleggsvekst materialiserte seg ikke i noe prisøkning. Snittprisen på NOK 839 er 2,6 % lavere enn i perioden januar-november ifjor. Det er forøvrig kun hotellene ved Gardermoen og i Lillehammer-/Hamar-området som har prisnedgang hittil iår, sammenlignet med samme periode ifjor.Bergen (72 %) troner høyest på beleggsoversikten akkumulert. Så følger Bodø (70,6 %),Stavanger-området (67,6 %), Oslo (67,3 %) og Tromsø (66,7 %). Eneste destinasjon som gikk over NOK 1.000 i akkumulert rompris er Stavanger-området (NOK 1.055 som er uten MVA og frokost).HRR kommer med fyldig statistikk-oppsummering av hotellåret 2011 for storbyene – både på nett og etterhvert i papirutgaven, når desembertallene fra Benchmarking Alliance er klare et stykke ut på nyåret.November-statistikken HRR har lekt litt med tallene fra Benchmarking Alliance sinnovember-statistikk, og her er noen funn:- - - - - Se flere momenter i den vanlige månedstabellen.Kilde: Benchmarking Alliance (*) Eks. MVA og frokost (**) Inkl. Sola og SandnesFoto:
HRR – Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel ConsultingAkkumulert (totalt for de 11 første månedene)det ble solgt rundt 6.500 flere hotellrom i Oslo enn i Bergen, Trondheim og Stavanger-området tilsammen. Nær 230.000 solgte romdøgn totalt i Oslo er ca. 14.000 flere enn ifjorStavanger-området hadde i overkant av NOK 7 mill. høyere losjisalg enn Bergen, til tross for at oljebyen hadde langt færre tilgjengelig hotellromde fem tirsdagene i Bodø bød på følgende rombelegg: 98,4 %, 99,2 %, 100 %, 99,4 % og 98,2 %Bodø kapret da også 3 av de 4 høyeste noteringene for snittbelegg per ukedag totalt, med sine tirsdager (99 %), onsdager (97,8 %) og mandager (93,3%). Stavanger hadde 2 topp 5-noteringer, og det var tirsdager (96,6 %) og onsdager (93 %)Stavanger-området hadde den dagen med høyest snittpris (losjiomsetning NOK 1.365), og det var på en onsdag. Påplusset MVA og frokost krøp den reelle romprisen trolig opp i rundt NOK 1.550 den dagenRevPAR gir en viktig indikasjon på hotellenes muligheter for lønnsom drift. RevPAR (Revenue per available room) fremkommer ved at man multipliserer snittprisene med belegget.Snittpris = losjiomsetning / solgte romBelegg = belagte rom / tilgjengelige rom (vanligvis i %, men når vi regner ut RevPAR er belegget mellom 0 og 1, for eksempel er 70 % = 0,7)Merk at både snittpriser og RevPAR er uttrykt i nominelle verdier i denne artikkelen.Benchmarking Alliance har i november måned samlet inn statistikk fra norske hoteller som til sammen representerer rundt 37.000 hotellværelser. I storbyene er ”dekningen” nesten total.Bergen troner høyest på den akkumulerte beleggsoversikten.
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP