Hotell
Starten på hotellåret: utfordrende kapasitetsøkninger og etterspørselsfall
Hele seks av Norges største byer har fått økt hotellromkapasiteten, noen svært kraftig. Dessverre har ingen av disse byene opplevd en etterspørselsvekst som har vært i nærheten av å «matche» tilbudsøkningen så langt iår.At det tar tid å «fylle» ny romkapasitet er helt normalt. Det spesielle med situasjonen som nå har oppstått er at tre av de største byene i tillegg har fått en etterspørselsnedgang. I kombinasjon med prisfall, blir summen stygg.Spesielle arrangementer og prosjekter kan forklare forskjellene på etterspørselen. Vinterferiens plassering i kalenderen kan ha innvirkning på februar-tallene for et par av de norske storbyene når det gjelder utvikling fra februar 2014, men uten at dette forklarer alt.Statistikken fra Benchmarking Alliance for perioden januar-februar (samlet) viser blant annet:Gjennomsnittstallene for årets 2 første måneder viser at hotellnæringen i Bergen har tapt masse sammenlignet med tilsvarende periode ifjor. Følgende (i NOK) ble oppnådd i gjennomsnitt i årets første 2 måneder (og i tilsvarende periode ifjor): Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting(*) Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. «Moms» og frokost er altså ikke med. Legger man på ca. NOK 150-200 får man prisen som kunden betaler.(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og JærenFølgende ble oppnådd i gjennomsnitt i årets første 2 måneder (og i tilsvarende periode ifjor): Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting(*) Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og JærenROMBELEGGRombelegget er antallet solgte rom i prosent av antallet tilgjengelige rom. Kan også kalles kapasitetsutnyttelse rom.ROMPRISRompriser er i hotellstatistikk-sammenheng losjiomsetning eks. MVA per solgte rom. Frokost og «moms»kommer altså i tillegg, og dette kan i sum dreie seg om NOK 150-200. En «rompris» i statistikken på 900 kansåledes bety 1.050-1.100 å betale for gjesten/kunden.REVPARRevenue per available room. I den norske hotellbransjen oversettes begrepet til losjiomsetning eks. MVA pertilgjengelige rom. Det er mye brukt måltall som gir en viss indikasjon på hotellenes muligheter for lønnsom drift.
Tekst: Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting- Det var 6,2 % flere tilgjengelige hotellværelser i Oslo med Fornebu i perioden januar-februar iår enn i tilsvarende periode ifjor. Og med «bare» 2,5 % vekst i etterspørselen (solgte rom), falt belegget med 3,5 % til 56,3 %. I samme periode steg romprisene med 1,2 % til NOK 945.
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP