Hotell

Starten på hotellåret: utfordrende kapasitetsøkninger og etterspørselsfall

Publisert Sist oppdatert
Hele seks av Norges største byer har fått økt hotellromkapasiteten, noen svært kraftig. Dessverre har ingen av disse byene opplevd en etterspørselsvekst som har vært i nærheten av å «matche» tilbudsøkningen så langt iår.At det tar tid å «fylle» ny romkapasitet er helt normalt. Det spesielle med situasjonen som nå har oppstått er at tre av de største byene i tillegg har fått en etterspørselsnedgang. I kombinasjon med prisfall, blir summen stygg.Spesielle arrangementer og prosjekter kan forklare forskjellene på etterspørselen. Vinterferiens plassering i kalenderen kan ha innvirkning på februar-tallene for et par av de norske storbyene når det gjelder utvikling fra februar 2014, men uten at dette forklarer alt.Statistikken fra Benchmarking Alliance for perioden januar-februar (samlet) viser blant annet:Gjennomsnittstallene for årets 2 første måneder viser at hotellnæringen i Bergen har tapt masse sammenlignet med tilsvarende periode ifjor. Følgende (i NOK) ble oppnådd i gjennomsnitt i årets første 2 måneder (og i tilsvarende periode ifjor): Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting(*) Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. «Moms» og frokost er altså ikke med. Legger man på ca. NOK 150-200 får man prisen som kunden betaler.(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og JærenFølgende ble oppnådd i gjennomsnitt i årets første 2 måneder (og i tilsvarende periode ifjor): Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting(*) Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og JærenROMBELEGGRombelegget er antallet solgte rom i prosent av antallet tilgjengelige rom. Kan også kalles kapasitetsutnyttelse rom.ROMPRISRompriser er i hotellstatistikk-sammenheng losjiomsetning eks. MVA per solgte rom. Frokost og «moms»kommer altså i tillegg, og dette kan i sum dreie seg om NOK 150-200. En «rompris» i statistikken på 900 kansåledes bety 1.050-1.100 å betale for gjesten/kunden.REVPARRevenue per available room. I den norske hotellbransjen oversettes begrepet til losjiomsetning eks. MVA pertilgjengelige rom. Det er mye brukt måltall som gir en viss indikasjon på hotellenes muligheter for lønnsom drift.
Tekst: Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting
  • Det var 6,2 % flere tilgjengelige hotellværelser i Oslo med Fornebu i perioden januar-februar iår enn i tilsvarende periode ifjor. Og med «bare» 2,5 % vekst i etterspørselen (solgte rom), falt belegget med 3,5 % til 56,3 %. I samme periode steg romprisene med 1,2 % til NOK 945.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS