Hotell

Stavanger - sommerens hotellvinner

Publisert Sist oppdatert
Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim fikk alle bokført vekst i antall solgte hotellrom i årets tre sommermåneder samlet. Stavanger ble sommerens hotellvinner.Vestlandsbyen hadde den høyeste veksten i antall solgte rom denne sommeren sammenlignet med sommeren i fjor: 11 prosent. Deretter følger Bergen med en vekst på 6,2 prosent, Oslo med 2 prosent og Trondheim med 0,5 prosent.Det viser tall fra , som har bearbeidet for – De store lokomotivene viste vei sommer, og det er like viktig som det er gledelig. I Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim sysselsetter reiselivet 45.000 årsverk. Hvert ekstra solgte rom i disse byene øker lønnsomheten for det enkelte hotell, er med på å sikre eksisterende arbeidsplasser i reiselivet og skape grunnlag for nye, sier NHO Reiseliv-direktør .Hun presiserer at også andre storbyer enn de fire største hotellbyene hadde vekst i etterspørselen i sommer.Selv om etterspørselen utviklet seg positivt i mange av de største byene, førte kapasitetsvekst til svakere beleggutvikling noen steder. Dette gjelder både i Bergen og i Stavanger. Hotellene i Stavanger klarte riktignok å få økt rombelegg til tross for stor tilbudsvekst.Hotellromprisene økte generelt meget godt i sommer, men det er geografiske forskjeller. Bodø, Bergen og Tromsø hadde små prisfall, mens Stavanger og Oslo økte mest.Kristiansand oppnådde de høyeste hotellromprisene i sommer - 1179 kroner - etterfulgt av Oslo med 1156 kroner.Stavanger kan vise til en romprisvekst på 42,5 prosent fra august 2017 til august 2018, godt hjulpet av oljemessen . Oslo hadde den nest høyeste romprisveksten - 11,3 prosent - etterfulgt av Haugesund med 6,5 prosent vekst.– Oljemessen ONS gjorde helt klart noe med prisbildet, men det er flere faktorer som spiller inn her, ettersom ONS i all hovedsak varer i en uke. Etter den kraftige reduksjonen i oljerelatert aktivitet og at vi parallelt åpnet fire nye hoteller, har vi god kapasitet til å ta imot turister hele året. Det har vært jobbet veldig målrettet med å skape vekst i ferie- og fritidsmarkedet gjennom hele året, og det begynner vi nå å se resultatene av. Vi har en blanding av turister og tilreisende til ulike arrangementer som fyller regionen godt. Regionen har fått flere nye årlige store arrangementer innen idrett og kultur, og dette er en særdeles viktig satsing for oss. Sesongen varer lenger og vi har turister hele året, sier reiselivsdirektør i Benchmarking AllianceWiederstrøm Hotel ConsultingNHO Reiseliv.Kristin Krohn DevoldHotellsommeren (juni, juli og august) 2018 kort oppsummertONS og turister fylte StavangerONSElisabeth SaupstadRegion Stavanger.Om statistikkenTallene er rapportert inn fra hotellene til Benchmarking Alliance og bearbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting for NHO Reiseliv. Det er varierende «dekning» i de ulike byene, typisk er 80-95 prosent av romkapasiteten representert. I Oslo (Fornebu inkludert) er det f.eks. hoteller med til sammen over 12.000 rom som er med i tallene. Trondheim er inkludert flyplasshoteller i Stjørdal, mens Stavanger er inkludert Sola, Sandnes og Jæren.Om begreperHotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. «Moms» og frokost kommer altså i tillegg. Rombelegg er antall solgte rom i % av antall tilgjengelige rom.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS