Hotell
Syv av 13 hotellbyer med vekst hittil iår
Østlandet, Nord-Norge og Trøndelag har økning i antall solgte rom, mens Vestlandet har fall, viser tall fra .Bergen har riktignok en vekst i antall solgte hotellrom på 0,6 % hittil iår. Ni av 13 byer og destinasjoner har prisvekst fra første 8-månedersperiode ifjor.Hittil iår er samlede tall fra årets 8 første måneder, og disse viser bl.a. at har de høyeste hotellromprisene* (NOK 1006)har høyest rombelegg** (68,4 %), hårfint foran har det laveste rombelegget (46,3 %) har de laveste hotellromprisene (NOK 756) har høyest vekst i antall solgte hotellrom fra tilsvarende periode ifjor (13,4 %) har svakest utvikling når det gjelder antall solgte hotellrom fra tilsvarende periode ifjor (-14,2 %) har høyest romprisvekst (14,1 %) fra tilsvarende periode ifjorhar høyest beleggsvekst (+5,7 %) fra tilsvarende periode ifjorHittil iår (perioden januar-august samlet) har fem byer på oversikten fra Benchmarking Alliance nedgang i RevPAR, sammenlignet med samme periode i 2015. Fire av dem ligger langs «oljebeltet». Best RevPAR-vekst hittil iår er det Lillehammer (+ 19,1 %) som har, mye takket være svært høye rompriser under Ungdoms-OL i vinter.
Benchmarking AllianceHRR – Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel Consulting (Tekst)BergenBergenOsloStavanger***MoldeTromsøKristiansundLillehammerTrondheim****Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting* Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom** Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom*** Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren***** Trondheim er inklusiv «flyplasshoteller»Les mer om august måned i papirutgaven av HRR som er ute i disse dager.
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP