Hotell

Thon hotels vil plassere lofoten i nordlysturismens tetsjikt

Publisert Sist oppdatert
En ny type vinterturisme er iferd med å vokse frem i Nord-Norge. Den har sin rot i at dagens turister ønsker sterke, personlige opplevelser, ikke minst basert på naturfenomener som nordlys og midnattssol. Lofoten har de siste årene blitt et lokomotiv for nordnorsk og norsk reiseliv om sommeren, men så langt har man ikke lykkes helt med å etablere Lofoten som en stor vinterdestinasjon. Dette ønsker investorene og å gjøre noe med. Gjennom å utvikle en innovativ og spektakulær attraksjon på øya Bukkedauen i Svolværs indre havn, ønsker de å sikre Lofoten en fremtid som et helårlig reisemål.- Lofoten trenger attraksjoner og mørketidsopplevelser som kan møte gjestenes etterspørsel og tilføre oss helt nye kundegrupper, som for eksempel de asiatiske opplevelsesturistene, sier hotelldirektør ved Thon Hotel Lofoten. - Jeg er overbevist om at denne satsingen på helårs reiselivsprodukter vil gi konkurransefortrinn og løfte reiselivsnæringen i Lofoten. - I tillegg er vi med på å skape flere helårs arbeidsplasser, sier Taraldsen.Bevilgningen er øremerket til en Design Pilot og gjør det mulig å gjennomføre forprosjekt for designet av prosjektet. Dette er det første reiselivsprosjektet som har fått Design Pilot bevilgning. Målsettingen er å skape et opplevelsesanlegg for fremtiden som kan bidra til at Lofoten tar en posisjon i morgendagens reiseliv, og at man samtidig ivaretar Lofotens egenart, natur og kultur. Designpilotfasen vil vare frem til neste sommer, og da vil det foreligge et grunnlag for beslutningen om å realisere anlegget.- Det er viktig for Olav Thon Gruppen og investorene at man evner å skape et opplevelsesanlegg for fremtiden som kan bidra til at Lofoten tar en posisjon i morgendagens reiseliv, og at man samtidig ivaretar Lofotens fantastiske egenart, natur og kultur, sier , administrerende direktør i Thon Hotels. - Derfor søkte vi Norsk Designråd om støtte fra Design-pilotprogrammet (DIP), som er et virkemiddel for å styrke selve idé- og konseptutviklingsarbeidet. - Vi er stolte over å være den første reiselivsaktøren i Norge som har nådd frem med en søknad i Design Pilot-programmet, fortsetter Thorvaldsen. - Det betyr at vi kan samarbeide med designkompetanse fra øverste hylle helt fra starten av i den viktige idéutviklingsfasen vi nå skal inn i.Prosjektet er fortsatt på idestadiet, men de foreløpige tankene inneholder et utendørs oppvarmet havbad hvor oppvarmingen kommer fra overskuddsvarme fra et miljøvennlig fjernvarmeanlegg, kombinert med fleksible overnattingsenheter. Meningen er at flere skal kunne bruke anlegget i samarbeid med Thon Hotel Lofoten.Olav ThonSvein Erik DrechslerErik TaraldsenDesign pilot med DIP midlerMorten ThorvaldsenEt helårs opplevelsesanleggFoto: Bukkedauen i Svolværs indre havn.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS