Hotell
Torgeir silseth: - de positive utsiktene veier opp for de negative
- Hotellmarkedet i Norge har generelt gått bra i 2015. Det selges flere rom, rundt 5 prosent flere enn året før, men det kommer også mye ny kapasitet. Nordic Choice Hotels står for en stor andel av den nye kapasiteten. Spesielt i Stavanger-området, hvor vi tilfører 700 rom i løpet av de neste 6 månedene, samtidig som vi ser et kraftig fall i RevPAR. Totalt sett for Nordic Choice har 2015 vært et fantastisk år. Faktisk vårt beste år noensinne. Mye skyldes utviklingen i Sverige, og vår ekspansjon i store markeder som Stockholm og Malmö.Generelt sett er vi godt fornøyd med å skape et rekordresultat i et år med store utfordringer i nøkkelmarkeder som Bergen, Stavanger og Kristiansand. Det viser selskapets robusthet. Med stor virksomhet i Sverige og satsningen i København, tåler vi nedgang i enkeltmarkeder og leverer likevel gode resultater, fordi vi har en diversifisert portefølje. Vi omsetter nå mer i Sverige enn vi gjør i Norge, og tjener også mer penger i nabolandet.Så skal det sies at flere norske destinasjoner også leverer godt. Markedet i Oslo og på Gardermoen har en positiv utvikling, med kraftig vekst i RevPAR. I Tromsø har vi også gjort det bra. Til tross for mye ny kapasitet i Tromsø, Bodø, Trondheim, Bergen og Stavanger, ser vi positivt på det norske markedet, som viser god etterspørselsutvikling. Med lav rente er det også blitt mer lønnsomt å bygge og utvikle hoteller, og derfor er prosjektmengden også større enn tidligere. Når Nordic Choice etablerer hotell, går vi somregel inn i en 15- eller 20-års leieavtale, og da greier man ikke alltid å treffe på topp. Man er nødt til å ha et langsiktig perspektiv.I 2016 går vi inn i det finske markedet og åpner to hoteller i Helsinki med tilsammen 700 rom. I april åpner vi på Forus i Stavanger. Og i 2017 åpner vi to nye frittstående livsstilshoteller med 543 rom på Brunkebergstorg, som regnes for å være det mest spennende hotellprosjektet i Stockholm siden 60-tallet. Geografisk sett har vi nå hoteller der vi skal være, nettopp i Norden og Baltikum.Utsiktene for Oslo og Gardermoen er bra, likeså for det svenske hotellmarkedet.Som alle andre hotelloperatører i de store byene vil vi oppleve et tøffere marked i 2016. Det kommer også ny kapasitet inn mange steder, f.eks. ved Flesland i Bergen, hvor det trolig blir en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel. Stavanger blir også krevende, hvis fallet i RevPAR på årsbasis kommer opp i 27 - 28 prosent.Når merverdiavgiften på bl.a. hotellovernattinger øker med 2 prosent, får også det negativt utslag. Men selv tror jeg ikke at en så liten økning vil gi stor negativ innvirkningen. Men alle monner drar, nye skatter og avgifter utfordrer lønnsomheten i bransjen. Jeg ser likevel ingen store faresignaler for bransjen som helhet. Alt i alt, mener jeg de positive utsiktene veier opp for de negative. På vegne av bransjen, og i likhet med selskapets eier, velger jeg å være evig optimist.
Quality Hotel PondTorgeir Silseth, konsernsjef Nordic Choice HotelsLes hele artikkelen i HRR nr.8/-15
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP