Hotell
Uendret lønnsomhetsbilde for norske hoteller - mange distriktshoteller sliter
Det er tre hovedfaktorer som har påvirket de økonomiske resultatene for norske hoteller siden 2010. Disse faktorene er viktige også inn i 2013. Hotellene opplever stadig effekter av finansuroen i verden gjennom færre utenlandske ferie/fritidsovernattinger. Vi er inne i en periode med betydelig økning i hotellkapasiteten i Norge. Og etterspørselen påvirkes av viktige strukturelle endringer i markedssegmentene.Det er stadig både store forskjeller i lønnsomhet mellom ulike grupper hoteller og variasjon innen gruppene.Dette fremgår av del 1 av Horwath HTL-rapporten ””, som er vedlegg til Del 1 er basert på en spørreundersøkelse sendt alle norske hoteller med spørsmål ikke bare om økonomiske, men også om markeds-, organisasjonsmessige- og andre forhold. Undersøkelsen har informasjon om en rekke forhold av betydning for hotelldrift.315 hotellers besvarelser inngår i undersøkelsen. Det er flere enn noen gang tidligere.Rapporten behandler bl a. tallene for en stor gruppe hoteller som besvarte regnskapsinformasjonsdelen både for 2011 og 2012. Selv om disse hotellene har hatt en økning i solgte romdøgn på ca 4% er i midlertid Driftsresultat 2 (resultat før leie, finans og avskrivninger) nesten uendret (+0,2 %-poeng).Også for hoteller i undersøkelsen viser Driftsresultat 2 en ørliten fremgang til 32,8%. Driftsresultat 3 («bunnlinjen») viser også en liten fremgang til 4,4% i gjennomsnitt, men gruppen distriktshoteller har samlet en negativ bunnlinje (- 0,4%). Og siden 2009 har over en tredjedel av hotellene blant besvarelsene hatt negativ bunnlinje (2012-tall: 36%).En grov oppsummering av de økonomiske resultatene er at situasjonen er som den har vært de siste årene. Store hoteller i de største byene gjør det gjennomgående bra, mens resultatene for små distriktshoteller er dårlige.Distriktshotellene har stadig store utfordringer som følge av strukturelle endringer i markedet. Endringene har pågått noen år og ser ut til å fortsette. I møtemarkedet er møtene kortere og reiseavstanden fra de større markedene i byene til møte/konferansehotellene derfor stadig kortere. Mye av potensialet har hoteller med beliggenhet i ”timesbeltet” i eller rundt de store byene.God økonomi, rimelige flypriser og gunstige valutakurser, bidrar til at et stadig større antall nordmenn reiser til utlandet både for helger og ferie. Motsatt vei stagnerer utenlandstrafikken til tross for de samme lave flyprisene og stort sett konkurransedyktige hotellpriser.Flere hytter og leiligheter som fritidsboliger for nordmenn både hjemme og ute påvirker også etterspørselen for hotellene.Hotellene har også besvart spørsmål om lønnsomhet for årets 12 måneder (overskudd, ca nullresultat, underskudd). Den best hotellmåneden er juni. Da er nesten 90% i pluss eller balanse. De beste hotellmåneden forøvrig er august og september.De svakeste månedene er desember og januar (over 60% underskudd). Februar og påskemånedene er også svake. Det er verdt å merke seg at 4 av 10 hoteller taper penger i feriemåneden juli.Godt over halvparten av hotellene tror på fremgang for både gjennomsnittspriser, belegg og omsetning i 2013. Færre enn 20% tror på tilbakegang. SSB-tallene så langt iår kan tyde på at hotellene er optimistiske.Fortsatt kommer flertallet av bestillingene gjennom tradisjonelle kanaler direkte med hotellet - 41% av romdøgnene om man inkluderer såkalte «walk-ins» (8%). Online-kanalene har økt med 3 %-poeng til 29% av romdøgnene. De dyreste tredjepartskanalene har imidleretid kun økt med ett %-poeng.Effektiviteten målt etter solgte romdøgn per årsverk er ytterligere økt til i gjennomsnitt 967 romdøgn. Det er store variasjoner rundt dette gjennomsnittet. Bed & breakfast-hoteller skårer naturlig vis høyt med et snitt på 1567 romdøgn, mens fullservicehoteller har et snitt på 797 romdøgn. Tidligere internasjonale sammenligninger har vist at norske hoteller gjør det bra på dette effektivitetsmålet.
Norsk Hotellnæring 2013HRR nr.3.En tredel har negativ bunnlinjealleUtfordringene for distriktshotelleneJuni - beste hotellmånedFlertallet tror på større salg i 2013forOnline-bestillingene økerEffektive norske hotellerBransjerapporten ”Norsk Hotellnæring 2013” utarbeides av rådgivningsfirmaet Horwath Consulting AS – i år for 17. gang. Den inneholder generell informasjon, markedsdata, driftsøkonomiske data, kjedeinformasjon, samt informasjon om trender, utvikling og andre områder for hotellnæringen. Hovedrapporten er planlagt publisert i månedsskiftet september/oktober iår.
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP