Hotell

Vekst for storbyhotellene hittil iår

Publisert Sist oppdatert
Tall fra viser at ni av 11 storbyer hadde vekst i antall solgte rom i årets fem første måneder.Fordi det var hotellstreik i rundt 3 uker i mai i fjor, blir det stort sett meningsløst å sammenligne denne måneden for henholdsvis i år og i fjor. Vi ser derfor primært på årets og fjorårets første fem måneder samlet, da dette reduserer betydningen av avviket en god del. Det var forøvrig skuddår i fjor, og det gav 1 dag ekstra i forhold til i år.Her er noen funn:- -hotellene har aller lavest rombelegg (kapasitetsutnyttelse) hittil i år- Hotellene i med høyest rombelegg hittil i år- hoteller har de laveste romprisene hittil iårHotellstatistikk tar stort sett alltid for seg gjennomsnittsdata, altså snittverdier for hele markeder, f.eks. byer og fylker. Som oftest ser man på data for hele år eller måneder. Med fra Benchmarking Alliance har man helt andre og bedre muligheter for uttrekk. Blant annet kan man se på data helt ned på dagsnivå, og da kan man naturligvis kjøre ut data for nøyaktig de tidsperioder man ønsker. Det er også mulig å gjøre uttrekk for deler av markedet, f.eks. 4-5 hoteller i en by. Deltakende hoteller kan sammenligne sine tall med konkurrentenes og/eller egne historiske tall. Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting(*) Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom(**) Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom(***) RevPAR er her losjiomsetning eks. MVA per tilgjengelige rom Hotellstreiken i fjor gjorde at en del byer fikk lavere omsetning og antall solgte rom i fjor enn de hadde oppnådd uten en streik. Dette gav positive utslag i år. Her er noen av funnene i mai måned i år:- med Fornebu tok en suveren «trippel» (belegg*, pris**,RevPAR***) med h.h.v. 73,2 %, NOK 1 212 og NOK 887- -regionen havnet på beleggsbunnen (50,6 %)- hadde lavest snittpris (NOK 734)- Ni av 11 byer hadde vekst i antall solgte rom fra mai i fjor. Streikeni fjor vår var med i «bidra» her.
Benchmarking AllianceHRR - Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel ConsultingStavangerTromsø Haugesunds- Stavanger har vekst i antall solgte rom hittil i årHotel TrendsMai-statistikkenOsloStavangerHaugesundKilde: Benchmarking Alliance(*) RevPAR er losjiinntekt eks. MVA per tilgjengelige rom(**) Oslo er inkl. Fornebu(***) Stavanger er inkl Sola, Sandnes og Jæren

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS