Hotell
Vekst for storbyhotellene i sommer
Alle de 7 største hotellbyene (inklusiv Gardermoen) hadde vekst i antall solgte rom fra sommeren ifjor til sommeren iår. Kun Bergen og Oslo med Fornebu hadde nedgang i belegget, men det var minimalt tross betydelig kapasitets-økninger, viser tallene fra .Tromsø (+21 %), Bergen (+10,9 %), Stavanger (+7 %) og Oslo med Fornebu (+4,5 %), er alle byer og destinasjoner som har fått tilført ny romkapasitet fra sommeren ifjor (17. juni – 18. august) til sommeren iår (16.juni – 17. august).Mest «imponerende» var utviklingen i , der belegget steg med 17 %, til tross for en kapasitetsvekst på 21 %.Kilde Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting(*) Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren oppnådde både det høyeste rombelegget og de høyeste romprisene i sommer – sistnevnte dog knepent. Hele 10,9 % flere hotellrom var i spill i Bergen i «sommersesongen» iår enn ifjor. Likevel sank rombelegget bare med rundt 1 %. Man «absorberte» altså nesten all den nye romkapasiteten ved å selge 9,7 % flere rom enn i samme periode ifjor. Alt dette ifølge tallene fra Benchmarking Alliance.Til tross for en stor kapasitetsvekst, økte hotellene i -området rombelegget fra 62,5 til 67,4 %i sommer.- Regionen blir mer og mer attraktiv som feriedestinasjon. Spesielt er jo Preikestolen blitt et nasjonalt trekkplaster for turister. Men den er godt fulgt av Kjerag, Lysefjorden, Flor & Fjære og Kongeparken, forteller Ricas toppsjef i regionen, . Han er tilfreds også med egne tall.- Det har vært en veldig bra sommer hvor Rica-hotellene har hatt en større økning enn markedet generelt. Det gjelder Rica Airport og Rica Forum, mens Rica Park har vært stengt i 5 uker på grunn av totalrenovering og utbygging av to nye etasjer.Torgersen kan videre opplyse at Rica-hotellene i Stavanger-regionen rebrandes i perioden 23. september - 7.oktober iår.-hotellene holdt nesten stand i sommer. Tilveksten i antall hotellrom var på 4,5 %, viser statistikken fra Benchmarking Alliance. Økningen i gjestetilførselen var ikke fullt så stor (+3,6), og dermed sank rombelegget fra 65,9 til 65,3 %.Med knappe 619 kroner hadde hotellene ved de lavest romprisene blant de 7 største hotellmarkedene i landet. Også beleggsmessig havnet Gardermoen-hotellene helt på bunnen i vår oversikt, tross en fin oppgang på 3,7 % fra sommeren 2013.- Her på Comfort Hotel RunWay har det vært en strålende sommer med god fremgang på pris og noe oppgang på belegg. Prisøkningen skyldes nok ikke at vi har vært hardere på pris, men snarere en økning på frie volumer, altså individuelle reisende som booker på web eller OTA. Disse betaler noe mer enn våre gruppereisende og gir oss således noe høyere inntekter. Nivået på gruppereisende er omtrent som ifjor, opplyser direktør .Sommeren sett under ett bød på en fin beleggsvekst for hotellene i . Direktør ved Scandic Kristiansand Bystranda er tilfreds.- Det ble en veldig bra sommer som nok har en sammenheng med en værmessig bra fjorårsommer som folk husker. I tillegg ble årets sommer veldig bra værmessig, så mye ble tatt litt på sparket og det ble sene bestillinger. Det har også vært sendt TV-program fra Dyreparken frem mot sommeren, som har fristet.Som det gikk frem av vår halvårsstatistikk har prisutviklingen på hotellrom vært svak iår. Trenden fortsatte i sommer. Bortsett fra Tromsø, som fikk bokført en prisvekst på over 12 %, var det kun relativt svak vekst eller nedgang i de andre byene. Kilde Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting(*) Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. «Moms» og frokost er altså ikke med. Legger man på ca. 150-200 kroner får man prisen som kunden betaler.(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og JærenI med Værnes falt for eksempel romprisene med betydelige 7,6 %, og dermed sank samlet losjiomsetning på hotellene med 4,3 %. direktør på Rica Bakklandet Hotel forklarer:- Det er min vurdering at en stor del av veksten er kommet blant de hotellene som er posisjonert med en litt lavere pris. Samtidig var det i sommer en stor økning i nettbasert bookinger. Gjestene bruker disse distribusjonssidene aktivt i søk etter hotell. Prisene blir da veldig transparente, og mange av hotellene styrer prisene sine etter konkurrentene. Til sist har mange av hotellkjedene rabatterte sommerprogrammer, med enten %-rabatt eller frinetter/bonusnetter, og volumet på dette øker når det totale antall solgte døgn øker.Det nye Scandic-hotellet ved Lerkendal som åpnet 5. august, er av tekniske årsaker ikke med i tallene fra Benchmarking Alliance, og det er derfor uklart hvordan den store kapasitetsøkningen (400 rom) har spilt inn i markedet.
Unik statistikk: «Sommer-spesial», perioden 16.juni – 17. august samlet.Benchmarking AlliancePeter Wiederstrøm, Horwath Consulting (Tekst)Tromsø
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP