7,3 millioner passasjerer fløy med Norwegian-konsernet i Q2
Norwegian hadde et driftsresultat (EBIT) for konsernet på 593 millioner kroner i annet kvartal 2024.
Kvartalet var preget av sterk kapasitetsøkning og passasjervekst, men også av en noe lavere etterspørsel som påvirket billettprisene. Selskapet hadde solid drift, et forbedret kostnadsnivå og sterk kontantstrøm i kvartalet.
Driftsoverskuddet på 593 millioner kroner tilsvarer en driftsmargin på 6,3 prosent. Resultat før skatt (EBT) endte på 477 millioner kroner for kvartalet. Kontantbeholdningen forbedret seg til 11,5 milliarder kroner ved utgangen av kvartalet, en økning på 1,1 milliarder fra første kvartal. Norwegians flåte besto i annet kvartal av 86 fly, hvorav 22 er moderne 737 MAX 8-fly. Widerøe hadde 49 fly i sin flåte.
– Vi har levert solid driftsmessig i annet kvartal, samtidig som vi har økt kapasiteten inn mot sommersesongen. Jeg er også glad for at Norwegian i mai nok en gang ble kåret til Europas mest punktlige flyselskap. Videre har både Norwegian og Widerøe sterk passasjervekst, sier konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen.
I annet kvartal hadde Norwegian-konsernet 7,3 millioner passasjerer. 6,3 millioner var Norwegian-passasjerer, mens Widerøe hadde 1 million. Sammenlignet med samme periode i fjor, økte passasjertallet for Norwegian og Widerøe med henholdsvis 680.000 og 122.000. Norwegians kapasitet (ASK) økte med 19 prosent til 10,3 milliarder setekilometer, mens Widerøes kapasitet økte med 2 prosent. Fyllingsgraden i kvartalet var 82,4 prosent for Norwegian, en nedgang på to prosentpoeng fra samme periode i fjor, mens Widerøe hadde en mer enn fem prosentpoengs økning til 70,2 prosent.
Nylige artikler
Kristiansand har verdens vakreste museum
De fleste reiselivsbedrifter mener markedet er godt eller tilfredsstillende
Staten bruker 1,2 milliarder kroner i året på Hurtigruten og Havila
Viktig presisering i budsjettforliket
Lanserer SAS Holidays
Mest leste artikler
Opplev verdens beste vingård: Norskeide Vik i Chile
Dramatisk budsjettkutt truer norsk reiseliv og markedsføring
Innovasjon Norge kuttes: Norsk reiseliv mister 100 millioner
Filefjellstuene satser stort med ny hotellsjef Anna Fehrm
Sterk vekst i soliditet og lønnsomhet i norsk overnattingsbransje 2024