Braathens trekker seg ut av charterferie-markedet
Selskapet legger ned sin charterfly-virksomhet i løpet av neste år.
Det betyr at Braathens International Airways vil slutte å fly for Ving og Apollo i Norge. Selskapet er eid av den norske flyarvingen Per G. Braathen, skriver Flysmart24.
Ikke lønnsomt
Selskapet vil kvitte seg med de ni Airbus jetflyene som det har leid inn, for å fly for de to pakkereise-selskapene. Det vil skje innen 2027.
Braathens skriver at det ikke er utsikt til langsiktig lønnsomhet for Syden-virksomheten, som startet i Norge for to år siden.
Dessuten går det mot en nært forestående avslutning av kontrakter med turoperatørene Ving og Apollo, opplyser selskapet.
Fortsetter å fly for SAS
Flyselskapet Braathens vil imidlertid fortsette å fly for SAS, med en flåte av ATR72-600 turbopropfly.
Endringen i selskapets satsing, bort fra Syden-flyvningene, begynte allerede i fjor, skriver selskapet:
– I lys av hvordan markedet har utviklet seg og dets behov, tror vi ikke at Airbus-produksjonen har forutsetninger for å oppnå langsiktig lønnsomhet, heter det i meldingen.
Må fokusere
– Det er selvsagt med tristhet at vi faser Airbus ut av flåten. Men vi må fokusere på det markedssegmentet der vi har de beste forutsetningene for å utvikle selskapet på lang sikt, sier Malin Brandtvig, administrerende direktør i Braathens.
De første avgangene med Braathens International Airways i Norge var i mai 2023, og da for reiseselskapet Ving.
Etter hvert fikk selskapet syv Airbus A319 i flåten. Senere fikk Braathens også avtale med Apollo, og leide inn to Airbus A320-fly.
Nylige artikler
Budsjettkuttet vil få store konsekvenser for Innovasjon Norges reiselivssatsing
Strawberry og CapMan forlenger leiekontrakter og planlegger tre totalrenoveringer
Fyllingsgrad-rekord for Norwegian konsernet i november
Ekstraordinær vekst for lokalmat innen storhusholdning
Klassisk Bordeaux til god pris
Mest leste artikler
Opplev verdens beste vingård: Norskeide Vik i Chile
Skatteetaten intensiverer kontroller av serveringssteder i julebordsesongen
Dramatisk budsjettkutt truer norsk reiseliv og markedsføring
Malling kjøper Hotelia: Blir ledende hotellrådgiver i Norden
Innovasjon Norge kuttes: Norsk reiseliv mister 100 millioner